Feiten en fabels over babyvoeding

Over babyvoeding bestaan nog de nodige discussies. Wat is beter en wat is het beste voor jouw kind. Online kun je bijvoorbeeld hevige discussies vinden over zelfgemaakte babyvoeding versus voeding uit een potje. Het kan soms moeilijk zijn om door de bomen het bos nog te zien. Wat is een feit en wat is een mening? Wij helpen graag om een paar feiten en fabels uiteen te zetten. In dit artikel hebben wij veel voorkomende uitspraken over babyvoeding op een rijtje gezet. Welke uitspraak is juist en welke uitspraak klopt niet?

Zelfgemaakte babyvoeding is beter dan uit een potje

 

Dit is misschien wel de meest lastige stelling. We noemen deze stelling daarom ook half feit, half fabel. Voeding uit een potje is namelijk een volwaardige maaltijd en bevat veel goede eigenschappen. Zelfgemaakte voeding heeft in veel gevallen toch de voorkeur omdat je precies weet wat je jouw kindje te eten geeft. Je voorkomt smaakstoffen, kleurstoffen en conserveringsmiddelen die in babyvoeding zitten. Daarnaast zijn er strenge wetten van kracht voor babyvoeding. De voeding uit potjes moet aan veel eisen voldoen. De kwaliteit en veiligheid wordt gewaarborgd door de Warenwet. Hierdoor ben je verzekerd van een gezond product met zo min mogelijk kleurstoffen, smaakstoffen en conserveringsmiddelen.

De potjes bevatten alles wat een baby nodig heeft en zorgt voor een uitgebalanceerde maaltijd. Ondanks dat zelfgemaakte babyvoeding erg gezond kan zijn, kan door eentonigheid van de maaltijden jouw baby bouwstoffen tekort komen. Wanneer je zelf babyvoeding maakt is het daarom belangrijk om goed in de gaten te houden dat jouw baby genoeg verschillende voedselproducten binnenkrijgt.

De stelling dat zelfgemaakte babyvoeding beter is dan voeding uit een potje is dus lastig te bevestigen of te ontkrachten. Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen.

Een biscuitje is net zo goed als een appel

Wanneer jouw baby meer vaste maaltijden gaat eten, is er ook ruimte voor tussendoortjes. Een biscuitje bevat veel vezels en is dus een goede optie. Het is alleen een groot fabel dat het nog zo goed is als een appel. Het klopt dat biscuitjes veel vezels bevatten, zeker volkoren biscuitjes. Maar appels bevatten naast vezels ook nog vocht, vitamines en mineralen. Een appel is dus beter dan een biscuitje. Daarnaast bevatten biscuitjes suiker en vetten, dit maakt het geen goede optie als tussendoortje. Een keer een biscuitje is oké, maar de voorkeur gaat toch uit naar groente en fruit als gezond tussendoortje.

Zuivelproducten zijn de beste bronnen voor eiwitten

 

Het is zeker waar dat zuivelproducten veel eiwitten bevatten. Toch is het een fabel dat zuivelproducten de beste bron van eiwitten zijn voor baby's. Ten eerste bevatten veel zuivelproducten veel vet, denk bijvoorbeeld aan kaas en volle melk. Ten tweede moet er zuinig omgegaan worden met zuivelproducten bij jonge kinderen. De darmen zijn nog in ontwikkeling en veel kinderen hebben moeite om veel zuivelproducten te kunnen verteren.

Wat is dan de beste bron voor eiwitten voor baby's? Eiwit zit in veel meer dan alleen zuivelproducten. Bonen en peulvruchten zitten vol met eiwitten en bevatten een laagvetgehalte en veel vezels. Bonen en peulvruchten zijn daarom echte aanraders voor baby's en jonge kinderen. Ook havermout en avocado's zijn gezonde bronnen van eiwitten.

Een vitaminesupplement is een goed alternatief

 

Eet jouw baby minder goed groente en fruit? Dan is een vitaminesupplement toch een goed alternatief? Nee, dit is onjuist. Het is een groot fabel dat een vitaminepilletje een alternatief is voor een gezond dieet. Groente en fruit bevatten namelijk nog veel meer belangrijke bouwstoffen. Zo zijn groente en fruit rijk aan vezels, mineralen, vocht en eiwitten. Een slecht dieet kun je niet beter maken door een vitaminepilletje te nemen. Een gezond dieet bevat genoeg groente en fruit en geen pilletjes.

 

Zoutarme producten zijn de beste keuze

Dit is een feit! Zoutarme producten zijn de beste keuze. Baby's en jonge kinderen moet niet te veel zout hebben. Het is voor niemand goed om veel zout binnen te krijgen, maar op jonge leeftijd kan nog meer kwaad doen. Te veel zout heeft namelijk een negatief effect op de botten. Zo kunnen de botten bijvoorbeeld minder goed groeien of minder sterk worden. Daarnaast heeft zout een negatief effect op het hart, de bloeddruk en algehele gezondheid van jouw baby. Kies voor zoutarme alternatieven. Babyvoeding en babysnacks in de winkel bevatten weinig tot geen zout. Eet jouw baby mee met wat de pot schaft? Kook dan zoutloos en voeg pas later bij jouw eigen bord zout toe. Te veel zout is schadelijk voor jouw baby. Zoutarme producten zijn daarom inderdaad de beste keuze voor jouw kindje.

Vanaf zes maanden kan jouw kindje vaste hapjes eten

Wanneer jouw baby zes maanden oud is, heeft het niet genoeg aan borstvoed.ing of flesvoeding. Naast deze voedingen zijn er hapjes en prakjes nodig. Er mag vanaf zes maanden voor het eerst vaste hapjes gegeten worden. Het begint met gepureerde fruit- of groentehapjes en stap voor stap kan jouw baby steeds meer eten. Op het consultatiebureau kunnen ze je goed adviseren wanneer jouw kindje wat mag eten. Ook kun je online veel informatie vinden over wat jouw baby wanneer mag eten. Wil jij bijvoorbeeld meer weten over de eerste hapjes voor jouw baby? Lees dan

STAPPPEN DE EERSTE HAPJES.

Er is geen verschil tussen een A-merk babyvoeding of een B-merk babyvoeding

Klopt het dat er werkelijk geen verschil is tussen de merken babyvoeding? Er is namelijk een groot verschil in prijs tussen de A-merken en de B-merken. Deze stelling is opnieuw niet volledig te ontkrachtigen, nog te bevestigen. Er zijn namelijk strenge wetten waaraan alle babyvoeding moet voldoen. Er moet een bepaald gehalte aan vitamine, mineralen, eiwitten etc. inzitten wil het voldoen aan de eisen. Hierdoor is elke variant babyvoeding een goede optie. Dat ze dezelfde hoeveelheden aan goede bouwstoffen moeten bevatten, wil niet helemaal zeggen dat er geen verschil is. De inhoud is hetzelfde, maar de receptuur is anders. Zo bevat de een meer of minder conserveringsmiddelen en is de een beter getest dan de andere. Wanneer je babyvoeding van een huismerk koopt ben je niet slecht bezig. Alle soorten babyvoeding die op de markt zijn, zijn door de keuring gekomen. Dit betekent alleen niet dat alle babyvoeding hetzelfde is. Deze stelling is dus half juist en half onjuist.

Verse groentes bevatten meer vitamines dan groente uit blik

Deze uitspraak is een fabel. Verse groentes bevatten niet meer vitamines dan groente uit blik of groente dat ingevroren is. Sterker nog, de kans is groter dat ingevroren groente of groente uit blik meer vitamines bevat. Deze groente zijn namelijk direct na de oogst ingevroren of verwerkt in blik. Hierdoor zijn gaan er minder vitamines verloren dan wanneer zij lang na de oogst in de open lucht blijven. Toch gaat de voorkeur uit naar verse groentes. Aan voedsel in blik zijn conserveringsmiddelen en zout toevoegd. Hierdoor zijn het geen goede opties voor babyvoeding. Ingevroren groente is daarentegen wel een goede optie voor babyvoeding.

Over babyvoeding bestaan er nog altijd genoeg vragen. Online kun je vaak door de bomen het bos niet meer zien. Wat is nu een feit en wat is een mening? In dit artikel hebben wij veel voorkomende fabels en feiten over babyvoeding op een rijtje gezet en verder toegelicht. Je kunt dus met een gerust hart jouw baby voeding geven uit een potje. Een gezonde voeding kun je niet vervangen door een vitaminepilletje en je kunt gewoon een huismerk babyvoeding aanschaffen.