Gezonde tussendoortjes voor je baby

Vanaf zes maanden schakelt jouw baby over van een vloeibaar, naar een vaster dieet. Jouw baby leert hapjes en prakjes eten en leert nieuwe smaken kennen. Ook is er behoefte aan tussendoortjes. Jouw baby groeit als kool en lijkt de hele dag door wel te willen eten. Wat zijn goede snacks en tussendoortjes voor baby's en wat is er te zeggen over babysnacks uit de winkel? In dit artikel belichten wij de opties voor tussendoortjes voor baby's. Wat zijn goede opties en welke snacks moet je echt vermijden? Lees gauw verder en kom meer te weten over de mogelijkheden over tussendoortjes voor baby's.

Waarom een tussendoortje?

Sommige moeders zullen misschien denken dat een tussendoortje helemaal niet nodig is. Het is zo'n marketingstruc waardoor je meer gaat kopen. Toch is dat niet helemaal zo. Baby's hebben veel voedingsstoffen per dag nodig. Naast de vaste maaltijden en flesvoeding zijn tussendoortjes erg belangrijk. Het is een goede manier om de snelle honger tussen de maaltijden te stillen. Een gezond tussendoortje helpt voor extra energie voor jouw baby. Een tussendoortje kan bijdragen aan de gezondheid en groei van de baby. De beste tussendoortjes zijn natuurlijke voedselproducten zoals groente en fruit.

Groente en fruit

Groente en fruit zijn de beste tussendoortjes voor baby's. Deze natuurlijke producten bevatten vitamine, mineralen, vezels en allemaal goede bouwstoffen voor jouw baby. Daarnaast zijn ze vrij van kleurstoffen, smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Een stuk fruit of groente is daarom de beste snack voor de baby. Het draagt bij aan een gezond dieet en zit vol met de nodige bouwstoffen. Een snelle snack? Pak een banaan. Een wortel is ook een goede optie vanaf dat jouw baby tandjes heeft. Jouw baby kan er lang over doen om de wortel te eten en is hierdoor lang content.

Het handige van groente en fruit als snack is dat het relatief goedkoop is en handig is om mee te nemen. Pak een stuk fruit van de fruitschaal en je hebt de beste natuurlijke snack voor jouw baby. Het hoeft allemaal helemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld te zijn.

Overige natuurlijke tussendoortjes

Naast groente en fruit zijn er nog andere natuurlijke snacks voor baby's. Wat dacht je van rozijnen of papjes? Papjes zijn zeker in de eerste fase een goede optie. Het is makkelijk om te eten en bevat veel eiwitten. Rozijnen zijn een goede optie. Het is van nature zoet en het zijn haast natuurlijke snoepjes. Let wel goed op wanneer jouw baby rozijnen eet. Het zijn kleine stukjes en er is een verstikkingsgevaar bij jonge baby's.

Een tussendoortje uit de winkel

Babykoekjes, babychips en babysnoepjes, het bestaat allemaal. Er zijn genoeg snack speciaal voor baby's te koop. Hoe ga je om met deze snacks en zijn ze echt wel nodig? Deze babysnacks zijn handig om in huis te hebben, maar ze zijn geen beter alternatief voor natuurlijke snacks. De Warenwet is erg streng op babyvoeding, dus de veiligheid en kwaliteit is wel gewaarborgd. De koekjes bevatten bijvoorbeeld natuurlijke suikers en weinig tot geen kleur en smaakstoffen. Knijpfruit is bijvoorbeeld een bekende en handige snack. Jouw baby kan de fruitpuree zelf uit de verpakking knijpen en is lekker zoet. Knijpfruit is een goede optie als snack, maar geef het niet te vaak. Ondanks dat er weinig suiker aan toegevoegd is, is knijpfruit van zichzelf erg zoet. Te veel zoete snacks zijn niet goed voor baby's.

Een voordeel van deze snacks uit de winkel, is dat hier extra vitamine en mineralen aan zijn toegevoegd. Jouw baby krijgt dus toch een gezonde snack binnen. In veel van deze snacks zit vitamine K, een vitamine dat niet in borstvoeding voorkomt en apart gesupplemmenteerd zou moeten worden. Deze babysnacks zijn erg handig voor onderweg en vaak geliefd bij de kleintjes. Eet jouw baby niet goed, maar wel deze snacks? Dan kan het toch een goede optie zijn om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.

Overige tussendoortjes

Naast de natuurlijke tussendoortjes en de tussendoortjes uit de supermarkt, zijn er nog andere producten die baby's mogen eten en goede opties zijn voor een tussendoortje. Deze producten hebben een laag suikergehalte en bevatten weinig tot geen zout. Inspiratie nodig voor snacks voor jouw baby? Wij hebben een aantal mogelijkheden hieronder op een rijtje gezet:

  • Soepstengels
  • Rijstwafels
  • Lange vinger
  • Waterijsje
  • Appelmoes
  • Zelfgemaakt ijsje van fruitpuree
  • Plakje kaas of worst
  • Een sneetje brood
  • Volkoren biscuitje

Deze tussendoortjes kunnen echt niet

Niet alles is geschikt voor baby's. Het ligt er ook aan per maand wat jouw baby wel en niet kan en mag eten. Sommige producten zijn niet geschikt wanneer jouw baby nog geen tandjes heeft. Let altijd op of jouw baby iets al wel of niet mag eten. Ook zijn er producten die je echt moet vermijden. Producten die veel suiker bevatten zoals gewonen koekjes moeten echt gemeden worden. Chocola is ook geen optie voor baby's. Producten met een hoog zoutgehalte moeten ten alle tijden vermeden worden. Jouw baby is nog niet klaar om zoute gerechten en producten te eten. Kies voor opties die makkelijk te eten zijn en laag suiker- en zoutgehalte hebben.

Ook is het belangrijk dat de stukjes niet te klein zijn, kleine stukjes bevorderen het verstikkingsgevaar bij baby's. De volgende producten moet je ten alle tijden vermijden bij baby's:

  • (normale) Koekjes
  • Snoep
  • Chocola
  • Chips en nootjes
  • Cake
  • Taart

Alles wat te veel suiker, zout of vet bevat is geen goede optie voor een baby in ontwikkeling en groei. Te veel suiker heeft een negatief effect op het humeur van de baby en kan het slaapritme verstoren.

Hoe vaak snacken?

Hoe vaak mag jouw baby snacken? Gezonde snacks dragen bij aan de energielevels van jouw baby en bevatten gezonde voedingsstoffen.Toch is het niet aan te raden om jouw baby te veel te laten snacken. Wanneer jouw kindje veel behoefte heeft aan snacks tussen de maaltijden door, dan kan het zijn dat de maaltijden niet vullend genoeg zijn. Zorg voor gezonde en uitgebreide maaltijden die goed vullend zijn. De snacks zijn meer onder snelle honger tussendoor te stillen. Jouw kindje groeit en heeft veel energie nodig. Zorg dat jouw baby dit vooral uit de maaltijden kan halen. Het is aan te raden om maximaal één snackmoment tussen de grote maaltijden door te hebben. Snacks kunnen vaak lekkerder zijn voor baby's en wanneer zij wennen aan de snacks hebben zij minder behoefte aan de gezonde maaltijden. Geef jouw kindje daarom niet te vaak een snack, maar focus je op de maaltijden.

Er zijn genoeg mogelijkheden voor tussendoortjes voor baby's. De beste tussendoortjes zijn natuurlijke voedselbronnen zoals groente en fruit. Een banaan of een wortel tussen de maaltijden door is een goede snack voor jouw baby. De tussendoortjes voor baby's die je in de winkel kunt komen zijn een goed alternatief, maar zijn beter om met mate te geven. Deze tussendoortjes bevatten veel goede voedingsstoffen en de kwaliteiten en veiligheid wordt goed gewaarborgd. Het is een goed alternatief, maar niets beter dan een appel of stukjes komkommer. Let altijd goed op of de snack past bij de leeftijd van jouw baby. Een gezonde snack draagt bij aan de groei en ontwikkeling van jouw baby. Focus je op gezonde maaltijden en geef de tussendoortjes om de snelle honger te stillen.