Starten met fruithapjes of met groentenhapjes?

Het is zover: weer een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van je baby. Je wilt groenten en fruit gaan introduceren. Natuurlijk wil je dat je baby zich zal gaan ontwikkelen tot een gezonde eter. Hoe kun je dit het beste aanpakken?

De ontwikkeling van de smaak van je baby

De smaakontwikkeling van je baby begint al ver voor je start met hapjes. Wist je dat de basis van de smaakontwikkeling al gelegd wordt tijdens de zwangerschap? Rond de twaalfde week van je zwangerschap komen de smaakpapillen van je baby al tot ontwikkeling. Het vruchtwater neemt alle smaken die jij als moeder eet op en je baby drinkt hiervan. Eet daarom tijdens je zwangerschap veel verschillende soorten groenten en fruit! Ook moedermelk geeft de smaken die jij eet door aan je baby. Als je borstvoeding geeft, is het dus even belangrijk om voldoende groenten en fruit te eten. Niet alleen voor jou, maar je legt hiermee ook de basis voor een gezonde smaakontwikkeling van je baby. De kans is dan groter dat je kindje dan later deze smaken herkent.

Wanneer begin je met het aanbieden van hapjes?

Meestal begin je tussen vier en zes maanden met de overgang <van zuigelingenvoeding="zuigelingenvoeding" naar="naar" hapjes="hapjes">. De meningen hierover verschillen Het ene kindje is hier ook sneller aan toe als het andere kindje. Op internet is op veel sites een handig <stappenplan de="de" eerste="eerste" hapjes="hapjes"> te vinden. Je vindt hier ook welke groenten-en fruitsoorten het meest geschikt zijn om mee te beginnen. Het consultatiebureau kan je hier ook bij helpen.In het begin geef je vooral milde smaken. Dit kun je steeds meer uit gaan breiden.

Wat is beter? Beginnen met fruithapjes of groentenhapjes?

Baby's hebben voorkeur voor zoete smaken. Fruit heeft van nature ook een zoete smaak. Daarom vinden veel baby's fruit al snel erg lekker. Erg leuk natuurlijk als je ziet dat je kindje met smaak eet. En heel gezond. Maar is het verstandig om te beginnen met fruithapjes? Of kun je beter beginnen met groentenhapjes? Als je start met het geven van fruit en daarna groenten introduceert, loop je het risico dat je kindje groenten afwijst. Je kunt daarom beter starten met het geven van groentenhapjes en pas later fruithapjes gaan geven. Zoete groenten die geschikt zijn om mee te starten zijn bij voorbeeld worteltjes of bloemkool. Het kan wel even duren voordat je kindje aan al die smaken en structuren went. Als het in het begin nog niet zo goed gaat, hoef je je hier niet druk om te maken. Ook het eten van een lepeltje is nieuw.Zo worden de mondspieren geoefend.

Hoe bied je je baby de hapjes aan?

Begin met het aanbieden van losse smaken en herhaal dit een aantal keer. Zo gaat je kindje de smaak herkennen. Het is het beste om verse hapjes te geven. Je kunt met het bereiden van groentenhapjes en fruithapjes zelf eindeloos experimenteren en variëren. Je kunt groenten zelf koken en groenten en fruit met een blender, staafmixer of vork fijn maken. Gebruik geen zout of suiker. Dit vormt een te grote belasting voor de nieren van je kindje. Als je even zoekt op internet, kom je ook talloze leuke receptjes voor groentenhapjes en fruithapjes tegen. Je kunt ook meerdere porties tegelijk maken en invriezen. Handig als je een keer geen tijd hebt om uitgebreid te koken. De eerste tijd hoeft je kindje nog niet veel te eten. Een paar theelepeltjes is al voldoende. Geef je kindje de tijd om te wennen en te oefenen. Veel smaken moeten meerdere keren aangeboden worden voordat je baby ze zal waarderen. Ga niet opdringen. Het eten moet vooral leuk en interessant zijn. Later komen er aardappels, pasta of rijst en vlees of vis bij.

Sommige kindjes vinden het niet fijn als er eten in hun mondje wordt gestopt. Een andere manier van het aanbieden van groenten en fruit is je baby het zelf laten doen. Dit is de Rapley-methode. Deze methode is geschikt voor kindjes vanaf zes maanden. Je kindje is dan vooral bezig het voedsel te onderzoeken en het is minder belangrijk wat er in het mondje verdwijnt. Als op je deze manier wilt beginnen met groentenhapjes of fruithapjes, is het wel belangrijk om je van te voren te verdiepen in <wat is="is" de="de" rapley-methode="Rapley-methode">? Er is hierover ook een boek geschreven. Ook leuk is om een spiegel voor je kindje neer te zetten. Zo kan je kindje zichzelf zien eten.

Je kunt natuurlijk ook kant-en-klare potjes kopen. Dit kan ook prima en voldoet aan alle eisen voor goede babyvoeding. Hierin zitten ook voldoende voedingsstoffen, maar er kunnen ook (smaak)toevoegingen in zitten.

Als je baby groter wordt; hoe ga je dan verder?

Als je baby ouder wordt, zal de vaste voeding langzamerhand de melkvoeding gaan vervangen. Je kindje gaat steeds meer 'met de pot meeëten'. Je wilt je kindje nu een gezond eetpatroon aanwennen. Bied je kindje elke dag een maaltijd met groenten aan. Het ene kindje zal meer nodig hebben en meer eten dan het andere kindje. Blijf variëren in smaken en structuren. Als je kindje na meerdere keren aanbieden iets nog steeds niet lust, kun je het laten zitten en het dan na verloop van tijd nog een keer proberen. Soms wordt het dan ineens wel gewaardeerd. Groenten en fruit zijn ook heel geschikt om te geven als gezonde tussendoortjes. Je kunt het gewoon binnen handbereik van je kindje neerzetten. Zet bij voorbeeld een bord neer met stukjes fruit en snackgroenten. Geef ook zelf het goede voorbeeld. Eet gezond en gevarieerd. Als je kindje zelf aangeeft iets niet lekker te vinden, eet het dan zelf met smaak. Veel kindjes vinden het ook erg leuk om betrokken te worden bij het bereiden van de maaltijd. Je kunt samen met je kindje groenten en fruit gaan kopen in de winkel. En het dan samen thuis gaan klaarmaken. Zo raakt je kindje steeds meer vertrouwd met veel soorten groenten en fruit.