Superfoods voor je baby

We weten allemaal wel dat er bepaalde sueperfoods zijn die je helpen voor je gezondheid. Er zijn echter ook superfoods die heel goed zijn voor de ontwikkeling van je baby. Deze kun je meer eten wanneer je zwanger bent of wanneer je borstvoeding geeft. Welke superfoods zijn er allemaal? Wat kun je het beste eten voor jouw kindje?

Wat zijn superfoods?

Superfoods worden ook wel powerfood genoemd. In het algemeen is dit eten waar veel goede voedingsstoffen inzitten. Denk aan vitamines en mineralen. Superfood voor volwassenen is bijvoorbeeld quinoa, goji-bessen of boerenkool. Wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft, zijn er ook bepaalde superfoods die kunnen bijdragen aan een positieve ontwikkeling voor je kind. Welke superfoods voor je baby zijn er allemaal?

Zuivelproducten

Zuivelproducten, zoals yoghurt, Skyr en melk bevatten calcium. Dit is goed voor de groei en botten van je kind. Daarom is het belangrijk dat je hier voldoende van binnenkrijgt. Kies bij voorkeur voor de volle varianten en niet de halfvolle varianten.

Aardbeien voor je baby

Aardbeien zijn niet alleen lekker zoet, maar bevatten ook heel veel vitamine C. Dit heeft je kindje zeker nodig. Vitamine C is goed voor de weerstand, maar is ook belangrijk om voldoende ijzer op te kunnen nemen.

Alle soorten bessen

Een perfecte superfood zijn eigenlijk alle soorten bessen. Denk aan bosbessen, frambozen en aalbessen. Deze zitten bomvol vitamines en antioxidanten. Deze zijn vooral goed voor de hersenen van je kindje.

Mager rundvlees is goed voor je baby

Tijdens je zwangerschap kun je ook mager rundvlees eten. Hier zit erg veel ijzer in en dat is een geweldige manier om bloedarmoede bij je kindje te voorkomen. Ook is het goed voor de ontwikkeling van de cellen.

Broccoli

Broccoli wordt met een reden altijd door sporters gegeten, namelijk omdat het goed voor je is. Dat is ook een goede reden voor aankomende moeders om regelmatig wat broccoli te eten. Er zitten veel vezels en vitamines in die belangrijk zijn voor de weerstand en botontwikkeling van je kind. Het kan wel helpen om de broccoli rauw te eten of te stomen. Er gaan dan geen belangrijke voedingsstoffen verloren.

Zoete aardappel

Zoete aardappel wordt steeds meer erkend als powerfood of superfood. Ook voor volwassenen kent deze groente veel voordelen. Voor je kindje is de zoete aardappel of bataat goed, omdat er vezels, vitamine C en kalium in zit. Deze vitamines en mineralen kunnen er aan bijdragen dat de weerstand van je baby wordt vergroot. Ook is het goed voor de ontwikkeling van de bloedvaten.

Wortelen als superfood

Er wordt vaak van wortels gezegd dat ze goed zijn voor je ogen en dat klopt ook. Dat komt door de vele vitamine A die in de oranje wortels zitten. Deze zijn overigens niet alleen goed voor de ontwikkeling van de ogen, maar ook voor de huid. Een goede reden dus om hier voldoende van te eten.

Tonijn voor Omega 3

Omega 3 zit sowieso in veel verschillende vissoorten, maar in tonijn zitten nog veel meer belangrijke voedingsstoffen. Zo is het een goede bron van selenium, waarvan bewezen is dat het kan beschermen tegen kanker. Let echter wel op dat je niet té vaak tonijn eet in de week. Er zit namelijk ook kwik in en wanneer je hier te veel van binnenkrijgt, kan het juist een nadelig effect hebben op je kindje.

Hoe vaak de superfoods eten?

Hoe vaak je superfoods voor je baby kunt eten is geheel afhankelijk van het eten. Te veel is echter nooit goed. Als je iedere superfood een aantal keer per week eet, dan kan dit sowieso al een positief effect hebben op de gezondheid van je kindje. Wanneer je ook nog eens goed oplet dat je geen gevaarlijke voedingsstoffen eet - zoals alcohol of filet American - weet je zeker dat je je uiterste best hebt gedaan om ervoor te zorgen dat je baby genoeg goede voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wat kan ik mijn baby voeren?

Wanneer je baby oud genoeg is om zelf te eten en niet meer afhankelijk is van borstvoeding, wordt het tijd om je kind te voeren. Dit doe je meestal met fruit- of groentehapjes. Deze kun je eventueel zelf maken, zodat je zeker weet wat er allemaal in zit. Er zijn uiteraard ook superfood voor je baby die je kunt verwerken in deze fruit- of groentehapjes. Eigenlijk is al het fruit en alle groente altijd al goed, en het is vooral belangrijk om hier flink mee af te wisselen. Er zijn echter wel wat producten die aan te raden zijn. Zo bevat quinoa eigenlijk alle voedingsstoffen die ook in moedermelk zitten en hebben bananen veel kalium, dat ervoor zorgt dat je kindje beter gaat slapen. Ook tuinerwten kun je goed geven. Ze bevatten veel vitamines en zijn daarnaast wat zoet, waardoor je baby ze waarschijnlijk gemakkelijk eet.

Vergeet niet te genieten

De gezondheid van je kind is natuurlijk erg belangrijk en het is logisch dat je daarom erg op de voeding let. Vergeet echter niet om ook te genieten van je kleintje. Of je nu zwanger bent, borstvoeding geeft of net begint met het voeren van je kind, het is een periode om met plezier naar te kijken en vooral van te genieten. Onthoud dat het niet direct kwaad kan als je een keer wat minder gezond eet tijdens je zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding. Gun jezelf dus ook wel eens dat frietje of snoepje. Dat is niet direct schadelijk voor de gezondheid van je kind.