Herstel na de bevalling

De geboorte van jouw kindje is een prachtig moment. Eindelijk kun je jouw kleintje vasthouden. De bevalling is een enorme aanslag op jouw lichaam. Het is daarom goed om meer te weten over het herstelproces. In dit artikel lees je hoe je na de bevalling kunt herstellen. Eindelijk is 'ie er dan, jouw kleine baby. Na negen lange maanden vol zwangerschapskwaaltjes en een intensieve bevalling is daar hetgeen wat je dat allemaal doet vergeten. De bevalling is een uniek moment. Jouw lichaam presteert het om nieuw leven op de wereld te zetten. Dat gaat zeker niet zonder slag of stoot. Er wordt niet voor niets gesproken over dat het voelt alsof je drie marathons gelopen hebt. Jouw lichaam is moe en pijnlijk en een herstelprocedure na de bevalling is ook zeker nodig. Hoe kun je het beste herstellen en wat komt er allemaal bij kijken? In dit artikel informeren wij hoe je goed kunt herstellen en geven wij handige tips voor na de bevalling.

Pak je rust als herstel na de bevalling

Dit kunnen we niet hard genoeg zeggen, neem je rust. Een bevalling is zowel fysiek, als emotioneel erg zwaar. Jouw lichaam levert een topprestatie en je zult de moeheid snel ervaren. Neem daarom genoeg rust en loop niet te hard van stapel. Het is normaal om de eerst week rustig in bed te blijven. De ene vrouw heeft een zwaardere bevalling dan de andere of meer pijnklachten na de bevalling dan de andere. Elke vrouw is uniek en zo is ook elke bevalling en herstelprocedure. Laat je niet opjagen en luister goed naar jouw gevoel. Het is erg belangrijk dat je de bevalling zowel fysiek als emotioneel kunt verwerken. Neem zeker de eerste dagen na de bevalling genoeg rust en laat jouw lichaam goed herstellen. Of het nu een vaginale bevalling of een keizersnede was, het herstellen doe je het beste door genoeg te rusten.

Geef jouw grenzen aan

Iedereen is natuurlijk dolenthousiast om de kleine te bewonderen en jullie te komen opzoeken. Echter is dat voor veel vrouwen helemaal niet prettig. Je voelt je fysiek helemaal niet lekker, kunt nog veel pijn hebben en wilt eigenlijk jouw kleine nog helemaal niet aan iedereen geven om vast te houden. Het is daarom als nieuwe mama erg belangrijk om jouw grenzen te stellen. Niet iedereen hoeft de eerste week te komen. Het kan voor veel nieuwe ouders juist enorm fijn zijn om de eerste dagen zelf te beleven met een kraamhulp. De eerste dagen met jouw baby zijn uniek. Durf jouw grenzen aan te geven. Dit is ook goed voor jouw herstelproces. Je kunt zo alle tijd nemen die je zelf nodig hebt en vervolgens met veel plezier jouw kleine aan al jouw vrienden en familie voorstellen. Vind je het fijn dat mensen langskomen, maar niet te lang? Geef dat ook gewoon aan.

Hormonen

Denk je na de bevalling ook klaar te zijn met alle hormonen? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Na de bevalling gieren de hormonen nog steeds door jouw lijf. Jouw lichaam herstelt en ook de hormonen. Dit gaat gepaard met enorme wisselingen. Dit kan zorgen voor veel emotionele veranderingen en dat kan zeker de eerste paar weken erg vervelend zijn. De zogenaamde 'kraamtranen' zijn ook een direct gevolg van alle hormonale veranderingen. Echter moet het wel goed in de gaten gehouden worden. Want een postnatale depressie kan hier ook een gevolg van zijn. Blijven de emoties sterk aanhouden? Wees dan niet bang om contact op te nemen met een huisarts om er op tijd bij te zijn.

Baden

Na de bevalling zijn jouw private delen natuurlijk erg gevoelig. Of je nu een natuurlijke bevalling hebt gehad, ingescheurd of ingeknipt bent, een beurs gevoel blijft zeker een tijd aanhouden. Het is daarom aan te raden om dagelijks te baden om alles daaronder hygiënisch te houden. Zeker wanneer je hechtingen hebt is een zoutbad aan te raden om infecties te voorkomen. Wat ook zeker aan te raden is, zijn speciale badoliën of badkruiden voor na de bevalling. Deze bevatten de perfecte ingrediënten om alles te reinigen en te helpen herstellen. Jouw kraamhulp kan ook goed advies geven voor speciale badkuren.

Thee en etherische oliën

Wanneer je borstvoeding geeft zijn pijnstillers uitgesloten. Gelukkig zijn er wel genoeg natuurlijke alternatieven die een pijnstillend effect hebben of het herstelproces bevorderen. Zo zijn er speciale postnatale theeën. Deze theeën worden getrokken uit planten en kruiden die bijvoorbeeld pijnverlichtend werken of rustgevend zijn. Deze theeën kun je vaak al voorverpakt in de winkel aanschaffen, of zelf samenstellen met losse thee. Een aantal ingrediënten die een fijne postnatale thee maken zijn paardenbloem, brandnetel en citrusvruchten. Je kunt altijd bij een theezaak met losse thee vragen naar aanbevelingen voor een postnatale thee. Ook zijn etherische oliën fijn voor na de bevalling. Zowel voor jouw huid als in een geurdispenser. Een vertrouwde of rustgevende geur kan erg fijn voor jouw gemoedstoestand en dat van de baby zijn. Lavendel is bijvoorbeeld een goede aanrader voor 's avonds voor het slapen gaan.

Handige tips voor de herstel na de bevalling

Er zijn genoeg handige tips die jouw herstelproces na de bevalling een stuk eenvoudiger maken. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale massagetechnieken die erg fijn zijn na de bevalling. Ook zijn er verschillende manieren waarop de pijn daar beneden verlicht kan worden. Een goede tip is om jouw kraamverband in de vriezer te leggen. De werking blijft hetzelfde, maar deze verkoeling is erg fijn. Een andere goede tip zijn zogenaamde babyapps. Deze kunnen zeker in het begin erg handig zijn. Hier kun je alles bijhouden, van het aantal uren slaap en hoeveelheden gedronken melk. De app kan je dan namelijk adviseren wat te doen wanneer de baby huilt. Een andere tip voor mama's na de bevalling, zijn mama forums met tips van andere moeders. Het is fijn om ervaringen te horen van andere mama's en zo kun je unieke tips krijgen die jouw herstelprocedure een stuk eenvoudiger maken.

Durf om hulp te vragen

Je hoeft het als kersverse mama niet allemaal zelf te doen. Hoe fijn het ook is om de eerste dagen of weken met jouw gezinnetje te doen, extra hulp is nooit vervelend. Wees niet bang om hulp te vragen. Al is het maar voor kleine dingen. Je kunt bijvoorbeeld aan buren, vrienden of familie vragen of zij een aantal keer per week avondeten kunnen maken of brengen. Het zijn maar kleine dingen die enorm veel kunnen schelen. Je hoeft je niet schamen om hulp te vragen of het gevoel krijgen dat je het niet goed doet. Zoals het Engelse gezegde luidt: “It takes a village to raise a child.” is zeker een spreuk van wijsheid. Vraag hulp in jouw omgeving en maak het jezelf zo een stuk makkelijker.

Laat je niet gek maken

Een van de beste tips voor vrouwen die aan het herstellen zijn van een bevalling is om je niet gek te laten maken. Laat je niet gek maken met regels en ideeën dat het een vaste tijd duurt voordat je herstelt bent. De ene vrouw loopt na een aantal dagen al vrolijk rond en gaat aan het werk, de andere misschien wel pas na een paar maanden. Het is geen wedstrijd en het is belangrijk om goed naar jouw lichaam te blijven luisteren. Jouw lichaam geeft aan wanneer en waarvoor je allemaal klaar bent. Het herstelproces na de bevalling is een bijzondere tijd. Van negen maanden lang last van kwaaltjes en pijntjes, tot het hoogtepunt de bevalling. Het herstellen kost veel tijd en rust. Neem genoeg rust, durf jouw grenzen te stellen en wanneer nodig om hulp te vragen. Elke vrouw is anders en elke bevalling is anders. Je wordt na de bevalling goed in de gaten gehouden door de kraamhulp en huisarts. Voelt iets toch niet helemaal goed of blijf je veel pijn houden? Neem dan altijd snel contact op met de huisarts. De kraamweken zijn bijzondere weken. Je herstelt van jouw bevalling en leert te leven als ouders. Neem de tijd en neem je rust en geniet van deze bijzondere tijd.