Hoeveel vlees heeft een kind dagelijks nodig?

Of een kind vlees eet, is vooral de beslissing van de ouders. Sommige ouders zweren bij elke dag een stukje vlees, terwijl andere ouders wel eens een dag overslaan. En dan zijn er nog de vegetarische of veganistische ouders. Zij zullen hun kind proberen te laten wennen aan een vleesloos leven. Als je besluit je kind wel vlees te eten te geven, hoeveel vlees heeft een kind dan dagelijks nodig?

Mag een kind wel vlees eten?

Nog voordat ouders beslissen om het kind vlees te eten te geven, zal de vraag gesteld worden of een kind wel vlees mag eten? Het is natuurlijk ook een grote stap om van een fruithapje over te stappen op vlees en is vlees voor een kind wel gezond? Vlees bevat veel vitaminen en mineralen en andere voedingsstoffen die kinderen nodig hebben. Je kind een stukje vlees geven kan daarom helemaal geen kwaad. Iedere dag vlees te eten geven is misschien weer iets teveel van het goede en is ook helemaal niet noodzakelijk om de gewenste voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook als een kind om de dag of om de twee dagen vlees binnenkrijgt, is dit meer dan genoeg. Tijdens de dagen zonder vlees zijn er voldoende vervangende producten te vinden met dezelfde hoeveelheden vitaminen en mineralen. Op deze wijze leer je je kind ook dat iedere dag vlees eten helemaal niet nodig is.

Welk soort vitaminen, mineralen en voedingsstoffen bevat vlees?

Vlees bevat dus diverse vitaminen, mineralen en voedingsstoffen die nodig zijn voor een kind. Wat zijn de belangrijkste stoffen en nog belangrijker: wat voor nut hebben deze stoffen voor de gezondheid van je kind?

Eiwitten

Eiwitten ook wel proteïne genoemd is één van de belangrijkste bouwstenen voor het menselijk lichaam. Eiwitten worden ingenomen door het kind en in de spijsvertering worden de eiwitten omgezet in aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstof voor aanmaak van lichaamseigen eiwitten. Vooral voor kinderen die in de groei zitten zijn eiwitten van belang, omdat het helpt om spiermassa te ontwikkelen.

IJzer

Onderdeel van de rode bloedcellen is hemoglobine. Het mineraal ijzer zorgt ervoor dat hemoglobine aangemaakt wordt en waarmee het bloed van je kind gezond blijft. Een ijzertekort kan al snel leiden tot klachten van vermoeidheid, een bleke huid en sneller buiten adem zijn. Een kind moet dagelijks voldoende ijzer binnenkrijgen en in vlees zit van nature de dagelijkse noodzakelijke hoeveelheid ijzer.

Vitamine B1

Vitamine B1, ook wel thiamine genoemd is een vitamine dat nodig is voor de verbranding van koolhydraten. Een kinderlichaam is veel in beweging en heeft bronnen nodig waaruit energie gehaald kan worden. Dit zijn onder andere vet en koolhydraten. Een teveel aan vet en koolhydraten kan tot een gewichtstoename leiden. Met voldoende vitamine B1 worden koolhydraten goed afgebroken, blijft een kind energiek en het gaat gewichtstoename tegen. Tevens is vitamine B1 goed voor het hart- en zenuwstelsel.

Vitamine B12

Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd en is verantwoordelijk voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Rode bloedlichaampjes zijn noodzakelijk voor de inbreng van zuurstof in het bloed en de afgifte van koolstofdioxide. Daarnaast zorgt vitamine B12 voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Vanaf wanneer je kind vlees laten eten?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kunnen kinderen al vanaf erg jonge leeftijd starten met het eten van vlees. Dit kan al vanaf zes maanden. Je kind zal ook nog een groentehapje eten, maar je mag hiernaast ook wat vlees of vis geven. Waarom al vanaf zes maanden? Vanaf ongeveer deze leeftijd zal de ijzervoorraad waarmee je kind geboren is opraken. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind vanaf zes maanden een gezonde hoeveelheid ijzer binnenkrijgt. IJzer zit in diverse soorten voedsel, maar met vlees bereikt je kind het snelst de dagelijkse benodigde hoeveelheden ijzer.

Hoeveel vlees voor een kind?

Je kind vlees laten eten heeft dus de nodige voordelen voor de gezondheid. Een teveel aan vlees kan weer averechts werken. Hou de hoeveelheid vlees daarom bescheiden en eet niet iedere dag vlees. Waar je ook rekening mee moet houden is dat vlees niet enkel het stukje is dat bij de avondmaaltijd geserveerd wordt. Als je kind ontbijt of luncht met vleeswaren op brood, dan valt dit natuurlijk ook onder vlees. Tot en met acht jaar oud is 50 gram vlees per dag voldoende. Vanaf dan kun je overgaan tot maximaal 100 gram vlees per dag. Wissel vlees ook regelmatig af door vis te serveren. Vis bevat omega-3 vetzuren en die zijn uitermate belangrijk bij de ontwikkeling van de hersenen van je kind. Omega-3 zit namelijk niet in vlees, dus minimaal eens per week vis is zeker aan te bevelen.

Welk soort vlees voor een kind?

Na verloop van tijd zal je kind een voorkeur ontwikkelen voor een bepaalde vleessoort. Hier is niets mis mee, want of je kind nu van kip, rund of varken houdt, alle soorten vlees zijn voorzien van de juiste vitaminen en benodigde stoffen. Wel zit er een verschil tussen onbewerkt en bewerkt vlees. Onbewerkt vlees en dan vooral mager vlees staat in de schijf van vijf en zijn bijvoorbeeld kipfilet, kalkoenfilet en mager gehakt. Onder bewerkt vlees valt onder andere vleeswaren, ingeblikt vlees, knakworsten en smeerworst of paté. Dit is ongezond vlees omdat dit vlees zeer veel zout bevat. Het wordt aangeraden om sowieso geen smeerworst en paté aan je kind te geven. Deze bewerkte vleessoorten bevatten namelijk driemaal de hoeveelheid zout die een kind dagelijks nodig heeft. Geef jonge kinderen tot in ieder geval vier jaar geen rauw vlees. In rauw vlees kunnen bacteriën zitten waar vooral kinderen ernstig ziek van kunnen worden.

Je kind geen vlees te eten geven

Voed je je kind vleesloos op, dan hoeft dit niet onverstandig te zijn. Ook dit is goed voor de gezondheid en tevens ook voor het milieu. Maar zorg wel dat je je kind voldoende alternatieven biedt waardoor het wel de nodige vitaminen, mineralen en voedingsstoffen binnenkrijgt. Denk hierbij aan voldoende groentes om het ijzergehalte op peil te houden, ei, peulvruchten en bonen. Ook kun je kiezen voor vleesvervangers, maar let er dan op dat er de benodigde stoffen en vitaminen in opgenomen zijn.