Kinderyoga: 6 oefeningen

Kinderyoga is een vorm van yoga die uitsluitend geschikt is voor kinderen. Op een speelse manier komen zij tot rust en raken zij in balans

Door middel van verschillende yoga oefeningen komen vele mensen tot rust. Yoga is een populaire manier om echt even tot jezelf te komen of om even je dagelijkse bezigheden te vergeten. Het leukste aan het doen van yoga is dat je te maken hebt met verschillende soorten posities. Dit heeft niet alleen goede invloeden op de geest maar ook op het lichaam. Er worden spiergroepen getraind die je anders niet zou trainen. Naast dat er verschillende posities bestaan binnen de yogawereld, bestaan er ook verschillende soorten yoga. Wist je dat er ook kinderyoga bestaat? Deze vorm van yoga is steeds meer gewild onder ouders en hun kinderen om ervoor te zorgen dat kinderen op hun manier ook tot rust kunnen komen.

Deze vorm van yoga is uitsluitend geschikt voor kinderen en is leuk om te doen met hun ouders. Kinderen ervaren af en toe veel meer stress dan dat we zouden denken. Maar je zou eens moeten kijken naar waar kinderen dagelijks mee te maken hebben. Ze zitten op school en moeten daar presteren, daarnaast hebben ze vriendjes en vriendinnetjes waar wel eens wat mee aan de hand kan zijn. En daarnaast hebben ze natuurlijk ook nog te maken met hun eigen ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat niet vanzelf want elke leeftijd brengt zijn eigen moeilijkheden met zich mee. Het is dus van groot belang dat kinderen zichzelf ook in balans kunnen houden en daarnaast ook de rust weten te vinden in zichzelf. Deze vorm van yoga kan daar een goede bijdrage in hebben.

Wat is kinderyoga?

Je moet je eens voorstellen dat je een kind bent. We zijn allemaal kinderen geweest, maar de tijden zijn veranderd. De kinderen van nu hebben weer andere problemen dat dat de kinderen van vroeger hadden. Als je een kind van nu bent, heb je te maken met allerlei invloeden van Social Media. Er zijn allerlei nieuwe verwachtingen waaraan kinderen moeten voldoen en ook zijn de lesmethoden op school anders. Wanneer je als kind aan al deze eisen moet voldoen, kan dit veel stress met zich meebrengen. Daarnaast hebben zij ook nog te maken met een fenomeen dat een Monkey Mind genoemd wordt. Dit wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat hun gedachten als kleine aapjes alle kant opschieten. Kinderen hebben natuurlijk te maken met hun eigen fantasie maar ook met de realiteit. De gedachten schieten dus alle kanten op. Yoga helpt kinderen deze aapjes rustig te maken. Door goed te letten op de ademhaling en de houding zal dit zeker lukken. Het brein wordt hierdoor rustiger gemaakt en de aapjes blijven op hun plaats. Dit helpt de kinderen om beter door de dag te komen en dat ze ook beter kunnen presteren.

Voor wie is kinderyoga?

Yoga is natuurlijk goed voor mensen van alle leeftijden. Iedereen heeft wel eens last van stress en door middel van yoga hebben we de mogelijkheid om lekker tot rust te komen. Binnen de kindervariant kun je al beginnen met baby's en peuters. Deze yogasessies worden gedaan met de ouders erbij. Dit geeft het kindje veel meer rust en daarbij is het natuurlijk ook leuk om samen met de ouders deze oefeningen uit te voeren. Kleuters vinden het ook vaak nog leuk om deze oefeningen met de ouders te doen, maar vele sessies binnen de kleuter yoga worden gedaan in een groepje van kinderen.

Wat zijn de voordelen van kinderyoga?

Yoga zorgt er niet alleen voor dat kinderen tot rust komen. Het zorgt er ook voor dat kinderen zich beter kunnen concentreren omdat ze veel meer rust hebben in hun hoofd. Het heeft ook vele voordelen voor hun creativiteit en lichamelijk worden ze sterker en leniger. Deze fysieke voordelen worden veroorzaakt doordat er verschillende posities worden aangenomen waarmee diverse spiergroepen worden getraind. Doordat het kind op sociaal gebied met andere kinderen bezig is en zich veel beter zal voelen na de sessies is het ook goed voor het zelfvertrouwen van het kind. Het handige van yoga is dat het overal kan worden uitgevoerd. Het enige wat nodig is, is een lekker zacht matje. Verder zijn er geen instrumenten nodig.

De voordelen van kinderyoga op een rij

Als we kijken naar wat deze vorm van yoga precies inhoudt en voor wie het geschikt is, merken we dat het een groot aantal voordelen met zich meebrengt. De voordelen van deze yoga op een rij:

  • Het heeft voordelen voor het zelfvertrouwen
  • Het kind wordt er fysiek sterker van
  • Het zorgt voor veel innerlijke rust
  • Het heeft positieve invloeden op de concentratie en creativiteit
  • Het kan overal worden uitgevoerd
  • Yoga is geschikt voor alle leeftijden

Kinderyoga: zes oefeningen

Er zijn verschillende oefeningen waarmee al kan worden begonnen om het kind te laten wennen aan yoga.

Kikker

Dit is een oefening die in bijna alle kinderlessen naar voren komen. Als je een kikker voorstelt dan zitten zijn pootjes in een bepaalde en kenmerkende gebogen positie. Dat is ook het doel van deze oefening. Buig de benen en blijf als een kikker rustig zitten. Als je kind het echt niet kan laten dan mag er natuurlijk ook gesprongen worden als een echte kikker. Deze oefening heeft positieve effecten op de benen van het kind. Deze worden er namelijk sterker van. Door veel lol samen te hebben tijdens het uitvoeren van deze oefening krijgt het lichaam maar ook de geest veel ontspanning.

Vlinder

Kenmerkend voor deze oefening is dat er een vlinderslag wordt nagedaan met de benen. Allereerst wordt er een positie aangenomen waarbij een kind rechtop gaat zitten. De voetzolen worden tegen elkaar gedrukt en vastgepakt met de handen. Vervolgens veer je de knieën op en neer. De gedachten worden rustiger en de spieren in de bekken worden gerekt. Door dit te doen vallen de gedachten van het hoofd naar beneden en kan er heerlijk worden ontspannen. De heupen zijn bronnen van spanning zonder dat we ons hier bewust van zijn. Door deze oefening uit te voeren, valt deze spanning lekker weg.

Kameel

Deze oefening heeft positieve effecten op de ademhaling en de spijsvertering. Bij deze oefening is het de bedoeling dat je op je knieën gaat zitten. Ondertussen leun je met je handen op je achterbenen en leun je naar achteren. Je kijkt naar de lucht en haalt rustig adem. Het is misschien wel even wennen als je deze positie aanneemt omdat het niet een natuurlijke pose is, maar het heeft werkelijk positieve effecten op het lichaam. Door rustig adem te halen, zorg je ervoor dat je heerlijk ontspant.

Slang

Kinderen zijn tegenwoordig helemaal dol op de media. Telefoons, de televisie, computer en tablet. Tijdens het spelen zitten zij vaak in een ineengedoken houding. De slangenhouding zorgt ervoor dat het lichaam juist wordt uitgestrekt. Dit heeft positieve effecten op de zenuwbaan en op de rest van het lichaam. Door tijdens deze pose goed te ademen wordt er gezorgd voor een enorme rust in het lichaam maar ook in de geest.

Hond

Tijdens deze houding is het de bedoeling dat je op je handen en je voeten gaat staan. Duw de billen in de lucht en laat het hoofd ontspannen naar beneden hangen. Als je door je armen door kijkt hangt je bovenlichaam op z'n kop. Dit zorgt ervoor dat er een goede doorbloeding ontstaat in de organen. Door lekker te ontspannen vergeet je even je drukke gedachten.

Flamingo

De laatste pose in dit rijtje is de flamingo pose. Dit is een populaire pose die ook wel eens naar voren komt in de yoga sessies voor volwassenen. Het doel van deze pose is dat je ervoor zorgt dat je brein even wordt ontdaan van alle gedachten. Het is juist de bedoeling dat je je innerlijke inzicht opzoekt. Ga eerst rechtop staan en breng je armen naar de lucht. Je handpalmen moeten tegen elkaar worden gesloten. Kijk recht voor je uit. Zie je een vast punt? Concentreer je dan hierop. Kies een been waarop je wilt blijven staan en breng je de voetzool van je andere voet tegen de binnenkant van het been dat je op de grond wil laten staan. Het is niet makkelijk om stil te blijven staan, en als je wiebelt is dat geen enkel probleem. Als je je maar probeert te concentreren. Je brein heeft niet eens de tijd om te stressen over andere dingen, want het heeft het namelijk al druk genoeg om op dit moment te concentreren op dat je wel in balans blijft staan.

Met bovenstaande oefeningen zorg je al voor een goede basis voor kinderyoga. Er zijn zoveel meer posities die kunnen worden aangenomen. Als het kind de bovenstaande oefeningen al leuk vindt, kan je er op rekenen dat het yoga sessies over het algemeen ook leuk zal vinden. Geef je kind de rust die het verdient en laat hem of haar concentreren op de verschillende poses binnen de yogawereld. Veel plezier!