7 Tips: zorg goed voor jezelf nu je net moeder bent geworden

De eerste periode van het moederschap is een bijzondere en vooral ook zware tijd. De gebroken nachten, kots- en huilbuilen horen er allemaal bij. Je bent in de wolken en kunt helemaal opgaan in het zorgen voor de baby. Toch moet je jezelf niet vergeten. Het is uitermate belangrijk om goed voor jezelf te zorgen wanneer je net moeder bent geworden. Niet alleen is jouw lichaam nog aan het herstellen van de bevalling, ook emotioneel kan een behoorlijke omschakeling zijn naar het moederschap. Met deze 7 tips blijf jij goed voor jezelf zorgen wanneer je net moeder bent geworden.

1. Gezond eten

Niet alleen voor een gezonde melkproductie is gezond eten aan te raden, ook voor jouw algehele gezondheid. Jouw lichaam heeft een topprestatie verricht en is aan een flink herstel toe. Door gezond te eten geniet je van zowel lichamelijke als mentale kracht. Je hebt meer energie en kunt ook snel de zwangerschapskilo's kwijtraken.

2. Vraag om hulp

Veel kersverse moeders gaan de fout in dat ze alles zelf willen doen. Je wilt je niet laten kennen en natuurlijk de beste moeder zijn voor jouw baby. Dan is het juist goed om hulp in te schakelen. Vraag bijvoorbeeld aan jouw partner om enkele taken over te nemen of huur tijdelijk een schoonmaker in om de huishoudelijke taken over te nemen.

3. Tijd voor jezelf

Wanneer je net moeder bent geworden wil je natuurlijk ieder moment met jouw baby delen. Maar er komt een tijd dat je ook echt behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Het is daarom aan te raden om een oppas in te huren. Plan bijvoorbeeld een ochtend per week tijd voor jezelf en breng jouw baby naar opa en oma of een oppas. Je kunt dan even opladen, rustig douchen en een aantal uren genieten van 'vrije tijd'.

4. Beweging

De beste manier om snel te herstellen na een bevalling, is door de beweging snel op te pakken. Blijf bewegen om je zowel fysiek als mentaal beter in je vel te voelen. Je kunt thuis work-outs doen, maar ook gewoon met de kinderwagen een blokje om doen. Klik hier voor 6 tips om weer fit te worden na de bevalling.

5. Sociaal contact

Het is belangrijk om onder de mensen te blijven en niet te verdwijnen in jouw bubbel. Een leven met een baby is hartstikke leuk, maar soms heb je ook behoefte aan wat sociaal contact op eigen niveau. Blijf afspreken met vrienden of doe nieuwe contacten op met andere jonge moeders in de buurt. Ook kun je online in contact komen met jonge moeders en samen jullie ervaringen delen.

6. Was je gezicht iedere morgen

Het klinkt wellicht overbodig, maar met een baby in huis is de tijd van lang douchen voorbij. Wanneer je iedere ochtend bewust de tijd neemt om jouw gezicht te reinigen, geniet je toch van een fris gevoel. Maak er juist een heerlijk ritueel van om 's ochtends even die paar minuten voor jezelf te pakken.

7. Plan jouw slaapmomenten

Kun jij ook niet wachten tot jouw baby de nachten doorslaapt? Wanneer je net moeder bent geworden is dit het enige waar je van kunt dromen. Gelukkig kun je wel extra dutjes overdag inplannen. Heb jij een slechte nacht achter de rug? Plan dan gewoon een extra dutje in overdag wanneer jouw baby slaapt. Zo kom je de eerste maanden van het moederschap toch nog uitgerust door.

Wanneer je net moeder bent geworden, verandert er veel in jouw leven. Jouw dagelijks ritme staat in het teken van jouw baby. Om jezelf niet voorbij te lopen, is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Probeer jouw grenzen in te schatten en wees niet bang om om hulp te vragen. Dankzij deze 7 tips kom jij de eerste periode van het moederschap eenvoudig door.