8 voornemens die je niet na gaat komen

Zoals ieder jaar komen bij de jaarwisseling ook nieuwe voornemens die meestal, zoals je wel zult herkennen, de mist in gaan. Je weet dat je voor je eigen welzijn, bepaalde gewoonten moet veranderen maar elk jaar weet je dat het voornemens zijn die je niet na gaat komen. Het hangt helaas niet enkel af van de motivatie, of goede voornemens werken, maar ook o.a. van de steun die je ontvangt uit jouw omgeving. De voornaamste reden waarom je zo makkelijk vervalt in oude gewoonten, is het fluisterende stemmetje van jouw onderbewuste in je hoofd. Het stemmetje dat fluistert dat het je toch niet gaat lukken of dat je niet sterk genoeg bent om de belofte aan jezelf waar te maken. Wanneer je een manier vindt om jezelf niet langer te saboteren ga je meer slaagkans hebben om dit lijstje met goede voornemens tot een goed eind te brengen.

1. Stoppen met roken

Dit is één van de meest populaire voornemens die vaak al ergens in februari stranden. Je bent er helemaal klaar mee; je koopt pleisters of kauwgom en je schreeuwt het van de daken dat 31 december dé laatste sigaret wordt. Het is je trots die je de eerste dagen door de afkickperiode helpt maar daarna slaat de twijfel in en is het moeilijk om jezelf nog te overtuigen.

2. Eindelijk verlost van overtollige kilootjes

Vooral na de feestdagen, vol met zoet en andere lekkernijen, is de motivatie om af te slanken het grootst. Terug in je favoriete skinny jeans passen, of in die leuke zomerjurk, lijkt aanvankelijk genoeg als stimulans. Tot, in een moment van zwakte, een lekker taartje roet in het eten komt gooien en de moed om door te gaan in je schoenen zakt.

3. Meer genieten met het gezin

De dagelijkse sleur van wassen en plassen, werken en plannen gaat het agenda, vanaf het nieuwe jaar, meer tijd gemaakt worden voor het gezin. Het leven zal vanaf dan niet alleen uit werken bestaan maar ook uit fijne momenten met de mensen van wie je het meeste houdt. Dit mag echt niet belanden in het rijtje voornemens die je niet na gaat komen en je maakt op voorhand een lijst met leuke en haalbare evenementjes.

4. Gezonder gaan eten

Vooral wanneer je een drukke baan hebt kan pizza, kebab of de afhaalchinees een prima uitkomst bieden. Je hoeft lekker niet te koken en iedereen had een warme maaltijd. Maar hoe je het ook draait of keert, het blijft junkfood en dat is lang niet zo gezond als je zelf zou willen. Een nieuw jaar, een nieuwe jij en daar hoort een snelle hap meer bij... of toch?

5. Minder sociale media, meer echte vrienden

Ben jij iemand die voortdurend met de smartphone in de hand loopt en niets wil missen op sociale media? Dan is het nieuwe jaar misschien wel hét moment om daar verandering in te brengen. Je neemt je voor om vaker vrienden te bezoeken en het virtuele zoveel mogelijk te negeren. Als je de uren optelt die je spendeert aan social media, weet je precies hoeveel tijd je kunt doorbrengen in fijn gezelschap met echte vrienden en familie.

6. Minder alcohol drinken

Gin Tonic, een lekker glas wijn, een Bacardi Cola, het kan een gezellig feestje compleet maken. Maar als je het optelsommetje maakt van hoeveel alcohol je gebruikt zie je vaak dat het best wat minder kan. Is een nieuw jaar niet hét moment om daar verandering in te brengen? Of wordt dit één van de voornemens die je niet na gaat komen?

7. Meer bewegen, vaker sporten

Vooral wanneer je een baan hebt waarbij je bijna acht uur per dag stil zit is bewegen heel belangrijk. Je inschrijven bij een sportschool of afspreken met vrienden voor een dagelijkse jogging date is een gezond voornemen. Misschien kun je als cadeautip een flashy nieuwe sportoutfit op je wishlist zetten?

8. Minder uitstellen, meer doen

Ben je iemand die nu en dan wel eens last heeft van uitstelgedrag? Dan is dit het moment om je voor te nemen niet meer in die valkuil te trappen. Maak een lijstje met al de hekelpunten en hang dat op een zichtbare plaats. Stel je het uit dan komt het vast terecht bij de stapel voornemens die je niet na gaat komen.