Seks en intimiteit na de bevalling: hoe krijg je meer zin in seks?

Het krijgen van een baby betekent niet het einde van je seksleven. Maar geboorte en ouderschap zijn grote gebeurtenissen die mogelijk het soort seks en hoe vaak je seks hebt veranderen. Bovendien is het volkomen normaal dat je even geen zin meer hebt in seks.

Seks na baby: hoe je seksuele relatie kan veranderen

Seks en intimiteit is vaak moeilijk voor nieuwe ouders. Je hebt minder tijd en ook vermoeidheid, hormonale veranderingen en zorgen over anticonceptie kunnen het lastig maken. Als jij en je partner allebei wat minder zin hebben in seks, is dat geen probleem. Maar als jij en je partner verschillende niveaus van seksueel verlangen hebben, kan dit uiteraard stress toevoegen aan jullie relatie. In de meeste relaties komt na een bevalling de zin in seks na verloop van tijd wel weer goed op gang, maar het is belangrijk om geduldig te zijn. Als je je zorgen maakt over het feit dat je seksleven niet op schema ligt, praat dan met je huisarts. Lees hier meer over redenen waarom je minder zin in sex hebt na de bevalling.

Je seksuele gevoelens na de bevalling

Na de bevalling heb je misschien het gevoel dat je nooit meer seks zult hebben. Maar daar beneden zal het genezen en je interesse in seks zal terugkeren. Voor veel vrouwen gebeurt dit binnen 1 tot 3 maanden na de geboorte van hun baby, maar het is ook volkomen normaal als het meer tijd in beslag neemt. Sommige moeders vinden dat ze zich sensueel en seksueel voelen wanneer ze hun baby borstvoeding geven. Dit komt deels door het hormoon oxytocine, dat betrokken is bij het afzetten van melk en ook bij seksuele opwinding. Het is dus volkomen normaal. Het is ook normaal voor moeders die borstvoeding geven om te ontdekken dat ze net minder interesse hebben in seks als ze borstvoeding geven. 

Je lichaam na de bevalling

Na de bevalling ziet je lichaam er anders uit, zelfs een paar maanden nadat je bent bevallen. Misschien heb je niet langer dezelfde lichamelijke vormen en heb je ook niet hetzelfde gewicht als voorheen. De veranderingen in je lichaam na een bevalling kunnen zijn:

  • Losse huid rond de buik en minder spierspanning
  • Grotere borsten (je borsten kunnen kleiner worden als je geen borstvoeding geeft)
  • Kleurverandeing in je tepels
  • Zwangerschapstrepen op je buik, borsten, heupen of dijen
  • Vaginale schaafwonden
  • Litteken van keizersnede
  • Spataderen in je benen
  • Gewichtstoename (je zult afvallen na de geboorte van je baby, de placenta en het vruchtwater)

Sommige veranderingen zijn tijdelijk, anderen zijn min of meer permanent. Sommige moeders genieten van de veranderingen in hun lichaam - bijvoorbeeld een grotere borstomvang, anderen voelen zich niet goed in hun vel met hun nieuwe lichaam. Hoe dan ook, gezond eten, sporten en slapen (als je kunt) zullen je waarschijnlijk helpen om vrede te nemen met je lichaam. Maar als je het moeilijk vindt om de veranderingen in je lichaam te aanvaarden, praat dan met je huisarts, een familielid, een vriend of je fitnessinstructeur.

Wanneer seks hebben na het krijgen van een baby?

Wanneer je opnieuw seks heb, gaat meestal geppard met wanneer je je er klaar voor voelt (tenzij je arts je anders heeft geadviseerd). Na ongeveer 9 maanden van verminderde seksuele activiteit tijdens de zwangerschap, kan je je gereed voelen om de geslachtsgemeenschap te hervatten kort na de geboorte van je baby. Maar het is aangeraden om geslachtsgemeenschap te vermijden in de 4 tot 6 weken die volgen na een vaginale bevalling of keizersnede. Neem contact op met je gynaecoloog of gynaecologe voordat je de seksuele activiteiten met je partner hervat. Als je een moeilijke bevalling of hechtingen hebt gehad, heeft je lichaam tijd nodig om te genezen. Veel moeders voelen in het begin pijn of ongemak tijdens de seks, maar dit verbetert meestal met de tijd. Het gebruik van een glijmiddel of oestrogeencrèmes kan seks comfortabeler maken. Soms kan ongemak te wijten zijn aan spierspasmen of angst. Aan de andere kant vinden sommige nieuwe moeders en hun partners dat de seks minder bevredigend is geworden omdat de spieren te los zijn nadat ze tijdens de geboorte zijn uitgerekt. Om de spieren opnieuw onder controle te krijgen, kunnen bekkenbodemoefeningen helpen. Als je borstvoeding geeft, kun je merken dat melk uit je borsten lekt tijdens seks en dat vaginale droogheid een probleem kan zijn. Probeer je baby te voeden voordat je seks hebt. Het gebruik van een glijmiddel bij vaginale droogheid kan helpen.

Anticonceptie na bevalling

Als nieuwe ouders ben je vermoedelijk niet meteen klaar om opnieuw een baby te krijgen. Het is dan ook een goed idee om na te denken over anticonceptie voordat je weer seks hebt. Je arts of gynaecoloog zal je meestal aanraden om de eerste zes weken geen seks te hebben of anticonceptie te nemen. Sommige moeders zijn vruchtbaar of zijn begonnen met ovuleren, zelfs voordat ze ongesteld zijn. Dit vergroot hun kans om zwanger te worden als ze seks hebben zonder anticonceptie. Verder is er je mogelijk verteld dat het geven van borstvoeding het minder waarschijnlijk maakt dat je zwanger wordt. Dit kan soms het geval zijn als nieuwe moeders:

  • Dag en nacht borstvoeding geven
  • Hun baby geen ander eten of drinken geven (alleen moedermelk)
  • Een baby hebben die jonger is dan zes maanden
  • Geen menstruatie meer gehad hebben sinds de geboorte

Maar houd er rekening mee dat bovenstaande geen garantie is. Je kunt nog steeds zwanger worden als je seks hebt zonder anticonceptie.

Je gevoelens en die van je partner over seks

Als je in de maanden na de geboorte van je baby niet geïnteresseerd bent in seks, kun je je verward en bezorgd voelen. Daarnaast kan je partner zich afgewezen of ongewenst voelen. Deze gemengde en verwarrende gevoelens zijn niet erg leuk, maar ze zijn normaal. Heel wat zwangere koppels gaan door deze fase - je bent dus zeker niet de enige. Door met je partner te praten over jouw gevoelens en de gevoelens van je partner, gaan jullie allebei beter begrijpen wat er in je relatie gebeurt. Bovendien is het altijd het proberen waard om verbonden en intiem te blijven op manieren die voor jullie beiden werken.

Wederopbouw van intimiteit: ideeën

Seks is niet de enige maniervan intimiteit in een relatie. Er zijn andere manieren om contact te houden met je partner. Door met je partner over je gevoelens te praten en te luisteren naar je partner, kun je de communicatielijnen binnen je realtie open houden. Als een van jullie thuis voor de baby zorgt, terwijl de ander buitenshuis werkt, controleer dan of jullie allebei het huishoudelijk werk delen - of dat je je comfortabel voelt met hoe huishoudelijke taken worden verdeeld. Samen tijd doorbrengen kan een grotere uitdaging zijn als je nieuwe ouders bent, maar het is nog steeds belangrijk. Misschien kun je gaan wandelen of samen uit eten gaan. Als je niet iemand kunt vinden die voor je baby zorgt, neem hem dan mee voor een wandeling in de kinderwagen terwijl je met elkaar praat of eet. Beschouw seks als het eindpunt en niet als het begin. Er zijn veel manieren om seksueel plezier te geven en te ontvangen. Begin met eenvoudige dingen zoals handen vasthouden en knuffelen. Lichamelijke genegenheid opbouwen kan tot seks leiden als je er allebei klaar voor bent. Waar je tijdens de zwangerschap beperkt was in sex standjes kun je nu voorzichtig weer terug opbouwen naar je vertrouwde routines.

Voor jezelf zorgen

Regelmatige lichaamsbeweging, een gezond dieet en voldoende slaap zijn allemaal manieren om voor jezelf te zorgen. Het is moeilijk om geïnteresseerd te zijn in seks als je moe, ziek of gestrest bent. Als je baby 's nachts vaak wakker wordt, probeer dan overdag wat rust te nemen. Het kan ook helpen om de balans in je leven te controleren. Met een jonge baby is het gemakkelijk om verstrikt te raken in de dagelijkse verzorging van je kind en hierdoor jouw behoeften te vergeten. Het helpt als je tijd voor jezelf maakt - zelfs al is het maar 15 minuten per dag. Dit kan een gesprek met een vriendin zijn, gaan wandelen of een boek lezen. Het is altijd een goed idee om ander moeders te vinden en met hen te praten over hoe ze tijd voor zichzelf vinden.

Waar hulp krijgen?

Als jij en je partner aanvoelen dat jullie hulp nodig hebben, praat dan met je huisarts. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een therapeut voor koppels. Maar ook andere ouders kunnen ook een grote bron van hulp en ondersteuning zijn. Je kunt proberen met andere nieuwe moeders en vaders in een oudergroep te praten. Dit soort groepen en forums vind je eenvoudig online.