Dit zijn de meest voorkomende slaapproblemen bij peuters.

Peuters slapen een stuk beter door dan baby's en als ouder kun je hier sterk naar uitkijken. Toch is het niet vanzelfsprekend dat wanneer jouw kind in de peuterfase belandt, dat de tijd van slapeloze nachten voorbij is. Peuters kunnen nog veel problemen ervaren met slapen. Hierdoor kan jouw nachtrust ook flink in de war worden gegooid. Wil jij ook weer heerlijk de hele nacht door kunnen slapen? Lees dan gauw verder welke slaapproblemen peuters kunnen hebben en hoe jij als ouder hiermee om kunt gaan.

Niet willen slapen

Je kunt het als volwassenen niet voorstellen, maar voor peuters is bedtijd helemaal niet iets om naar uit te kijken. Ze willen nog langer spelen, tv kijken of andere dingen doen. Het kan iedere avond een behoorlijke strijd worden om jouw peuter naar bed te krijgen. Een goede manier om van dit slaapprobleem af te komen, is door een rustige bedtijd te creëren. Start minstens een uur voor het slapengaan. Doe drukke speeltjes weg, tv uit en doe de gordijnen vast dicht in de kamer. Zorg dat er geen afleiding kan zijn en dat jouw peuter vanzelf moe kan worden. Een goede optie is om te badderen voor het slapengaan en boekjes voorlezen. Zo kan jouw peuter tot rust komen en is het niet een snelle omslag van spelen naar slapen.

Nachtmerries

De peuterleeftijd is kenmerkend voor de sterke en visuele dromen die de peuters 's nachts kunnen krijgen. Nachtmerries komen vaak voor en lijken levensecht. Het is dan natuurlijk niet vreemd dat jouw peuter niet meer wilt slapen. Het is belangrijk om de nachtmerries direct aan te pakken. Waar droomde de peuter over? Was het iets onrealistisch? Vertel dan dat het bijvoorbeeld echt onmogelijk is dat een dinosaurus je achterna komt en dat er geen spinnen op de kamer zijn. Het kan verleidelijk lijken om jouw peuter dan maar bij jullie in bed te laten slapen. Maar je doet er goed aan om de peuter in zijn of haar eigen bed te troosten. Zo bevestig je dat deze plek veilig is en ontstaat er geen angst voor de eigen kamer.

Slaapwandelen

Het kan er grappig of aandoenlijk uitzien wanneer je jouw peuter voor het eerst ziet slaapwandelen, maar het kan uiteindelijk een groot probleem worden. Jouw peuter is zich van geen kwaad en geen gevaar bewust. Maar wanneer de peuter midden in de nacht op stap gaat door het huis, dan kan het de mogelijke gevaren met zich meebrengen. Allereerst doe je er goed aan om jouw huis goed te beveiligen en het 'slaapwandelproof' maakt. Zo voorkom je valpartijen van de trap of gevaarlijke taferelen. Zie je jouw kindje slaapwandelen, maak hem of haar dan niet wakker maar begeleidt jouw kind gewoon terug naar het bed. Tijdens het slaapwandelen is jouw peuter gewoon nog aan het slapen.

Bang in het donker

Angst voor donkere ruimtes is natuurlijk helemaal niet vreemd. Kan jouw peuter moeilijk slapen, wilt het niet in de eigen kamer slapen en kom je er maar niet achter waarom niet? Probeer dan eens om een nachtlampje op te hangen in de kamer. Een klein lampje zorgt ervoor dat de kamer gedeeltelijk wordt verlicht, zonder dat het invloed heeft op het slapen. Ook kun je de deur op een kiertje houden of kiezen voor dunne gordijnen.

Niet alleen willen slapen

Co-sleeping is voor baby's erg belangrijk, maar veel ouders raken enorm gehecht aan het samen slapen met hun baby, dat nu de baby een peuter is, nog steeds in hetzelfde bed of kamer slaapt. Dit kan uiteindelijk als gevolg hebben dat jouw peuter niet alleen wilt of durft te slapen. Het is belangrijk om dit probleem direct aan te pakken. Een goede manier is door meer tijd door te brengen in de slaapkamer van de peuter. Ga hier vaker spelen en maak het tot een leuke en veilige plek. Lukt het jouw peuter niet direct om te slapen in de eigen kamer? Doe het dan met stapjes. Maak bijvoorbeeld als regel dat jouw peuter doordeweeks in het eigen bedje moet slapen en in het weekend nog wel bij jullie op de kamer. Voor je het weet slaapt jouw peuter liever in zijn of haar eigen bed.

Niet door kunnen slapen

Veel peuters hebben moeite met de hele nacht doorslapen. Waar sommige baby's binnen de kortste keren de hele nacht doorslapen, geldt dit niet voor iedere baby. Het gevolg kan zijn dat op peuterleeftijd de peuter nog steeds niet de hele nacht kan doorslapen. Een goede manier om dit op te lossen is door jouw peuter langer wakker te houden. Laat de peuter rondt negen uur naar bed gaan en maak hem of haar nog eens wakker om te plassen wanneer jullie naar bed gaan. Door zelf het slaapritme te onderbreken, kan jouw peuter beter slapen. Ook is een volle maag belangrijk voor het doorslapen. Zorg er altijd voor dat jouw peuter met een volle buik naar bed gaat. Je zult zien dat jouw peuter dan een stuk beter doorslaapt.

Resulteert het wakker worden in de nacht in huilbuilen? Hoe moeilijk het ook is, je doet er goed aan om jouw peuter een poosje te laten uithuilen. Wanneer je te snel naar jouw peuter toegaat, leert de peuter niet om zichzelf gerust te stellen. Als je 10 minuutjes wacht, zul je wellicht zien dat de peuter stil wordt en zelf weer verder gaat slapen.

Vroeg wakker

Oef, komt de kleine man of jouw kleine meisje je om half vijf 's ochtends vrolijk wakker maken? Peuters zijn natuurlijk nog niet gebonden aan tijden en worden wakker wanneer ze genoeg zijn uitgerust. Voor jou is dat waarschijnlijk nog niet zo vroeg. Hoe kun je voorkomen dat jouw peuter vroeg wakker wordt? Allereerst kan een donkere kamer schelen, dan wordt jouw peuter niet wakker door het ochtendlicht. Wanneer jouw peuter niet bang is in het donker, doe je er goed aan om de kamer goed donker te houden. Ook kun je het nachtlampje uitdoen wanneer jullie naar bed gaan.

Ook kun je jouw peuter al een hoop leren over klokkijken. Is jouw peuter vroeg wakker? Leer de peuter dan wat bijvoorbeeld zeven uur betekent. Hoe ziet de zeven eruit en wanneer is het zeven uur? Koop bijvoorbeeld een digitale klok waar je de cijfers goed op kunt zien. Staat de klok nog niet op de zeven? Dan kan je nog niet het bed uit. Een andere oplossing is om jouw peuter later naar bed te doen. In veel gevallen geldt: een uur later naar bed, is een uur later wakker.

Kun jij ook niet wachten tot je weer de volledige acht uur slaap kunt volmaken 's nachts? Met een peuter in huis kan dat nog een hele opgave zijn. Heeft jouw peuter last van een of meer van de bovenstaande slaapproblemen, maar lijkt er geen enkele remedie te zijn voor het slapen? Dan kun je ook altijd hulp inschakelen van een dokter, het consultatiebureau of een coach.