Een hobby zoeken voor je kind

Een hobby. Iedereen heeft er wel één, meestal van jongs af aan. En die hobby, vaak ook wel 'passie' genoemd, krijg je er meestal ook van zijn leven niet meer uit. Dat is niet erg, dat is prima. Zolang het geen kwaad kan en het niet (al te) obsessief wordt, is er niets mis mee. Ook kinderen moeten een uitlaatklep hebben, iets om zich in te verliezen op een regenachtige zondagmiddag, iets dat helemaal en alleen van henzelf is. Het is niet alleen goed tegen de verveling, maar ook goed voor de algehele ontwikkeling voordat de puberteit zich aandient.

Leuke en interessante leeftijd

Kinderen die tussen de vijf en elf jaar oud zijn, dat is een mooie periode voor de ouders: ze zijn al behoorlijk communicatief, gaan hun eigen mening vormen en zijn zich meer bewust van de wereld om hen heen. Ze kunnen wat meer tegen een stootje en je hoeft ze niet 24/7 in de smiezen te houden. Maar ook voor het kind geldt deze periode als spannend en avontuurlijk. Ze gaan naar school, maken vrienden, nemen gewoontes over van leeftijdsgenoten (en die zijn helaas niet allemaal even leuk), en leren te delen met anderen.

Sport als hobby: bijna een must op deze leeftijd

Het is bijna vanzelfsprekend dat kinderen vanaf een jaar of vijf gaan sporten. Ze hebben inmiddels idolen omdat hetgeen op tv komt, niet aan hun breintjes voorbij gaat: Naomi van As, Lionel Messi of Epke Zonderland zijn de helden uit hun vroege jeugd en nadoen is op deze leeftijd een niet ongezond verschijnsel. Pluk daar de vruchten van en meld je kind, los van andere hobby's, aan bij een sportclub - liefst voor een teamsport. Het is natuurlijk goed voor de gezondheid (beweging, open lucht), maar ook voor hun ontwikkeling: ze leren in teamverband te werken, te communiceren en hun grenzen en hun eigen lichaam kennen. Het is ook goed voor het lichamelijke en mentale incasseringsvermogen. Let wel: ook jouw ontwikkeling als ouder krijgt hierbij de nodige boost. Check vooral het geestige filmpje 'Voetbalvader' op YouTube om te zien hoe je de sport van je kind niet tot je eigen project maakt.

Muziek en Dans!

Hoeveel ouderen zeggen niet: ik baal dat ik vroeger nooit heb leren drummen, pianospelen, gitaarspelen et cetera? 'Het werd van huis uit nooit echt gestimuleerd', zeggen ze er vaak bij. Je wilt toch voorkomen dat jouw kind later zo praat. Peil regelmatig hoe je kind op muziek reageert en of hij of zij het interessant lijkt eens een (proef)muziekles bij te wonen. Dat mag best met wat lichte dwang gestimuleerd worden. Laat ze bijvoorbeeld een filmpje zien van bekende muzikanten. In het begin balen ze misschien van de lessen, maar als ze hun eerste liedje kunnen spelen krijgen ze de smaak te pakken. Het kunnen zingen of bespelen van een instrument - en dit hoeft echt niet op het hoogste niveau, er zijn genoeg muzieklessen zonder droge theorie - is niet alleen goed voor de ontplooiing, het is ook een heerlijke uitlaatklep. En wees eerlijk: daarnaast is het natuurlijk gewoon stoer voor een kind, om met een gitaartas in het rond te lopen. Denk als alternatief voor muziek én sport aan dans: dansen is populairder dan ooit bij jonge kinderen, en dan met name de genres hiphop, streetdance, ballet en jazzdance.

Lezen en Taal

Op school wordt uiteraard lezen en schrijven geleerd, maar je kunt je kind een voorsprong geven door hem of haar aan te moedigen met het lezen van boeken. Hun taalgevoel wordt erdoor versterkt. Het lezen zorgt er tegelijkertijd voor dat hun spelling beter wordt. Aan de hand van hun belevingswereld en interesses neem je je kind mee naar bibliotheek of boekhandel, en geeft ze iets te lezen cadeau. Het is bewezen dat belezen kinderen met name minder moeite hebben wanneer ze naar de middelbare school overstappen.

Leer je kind problemen op te lossen

Bij hobby's als knutselen, tekenen en kleien of beeldhouwen leert je kind problemen op te lossen. 'He, ik heb nu een berg getekend, maar er moet eigenlijk nog een huis voor!'. Je kind leert vanzelf de volgende keer te beginnen met het huis. Het is maar een simpel voorbeeld. LEGO is een ander beroemd speeltuig dat de wereld niet alleen timmermannen en loodgieters, maar ook designers en architecten oplevert. Er zijn al bouwdozen met bouwinstructies voor de allerjongsten. Op een gegeven moment bouwen ze complete steden van hun blokjes. Deze bezigheden dienen niet onderschat te worden als ware het simpelweg 'spelen'. Meestal zijn die hersentjes er flink bij aan het knarsen. Maar dat is goed.

Terug naar de natuur

Tot slot is het uitermate nuttig om kinderen in deze leeftijdsgroep te confronteren met andere bewoners van Moeder Aarde, de dieren. Het is niet voor niets dat de dierentuinen in schoolvakanties vollopen met jonge gezinnen: ze leren veel over de natuur en zeker in deze tijd waarin duurzaamheid, dierenwelzijn en milieu belangrijke issues zijn, willen kinderen er van alles over weten. Maar laat ze ook hun eigen dier opvoeden. Dat kan best een kat zijn, het hoeft geen beestje in een kooi te zijn.

Je merkt gauw genoeg welke interesses je kind heeft, en, minstens zo belangrijk, waarmee het absoluut níets heeft. Lichamelijke beweging is een must, maar daarnaast herken je snel genoeg waarvan kinderen inspiratie krijgen. Vaak zijn dat genetisch bepaalde factoren (mijn moeder kan ook zo goed tekenen), maar door je in te leven en met begeleiders (leraren bijvoorbeeld) in gesprek te gaan, wordt snel duidelijk waar de interesses liggen. Onthoud sowieso: je kind mag zich best af en toe vervelen. Maar een kind zonder hobby's, dat is saai en vooral zonde van de tijd.