Zo bereid je je voor op een zwangerschap

Dus je denkt er aan om aan kinderen te beginnen? Uitstekend! Kinderen zijn een grote vreugde in je leven en ongetwijfeld wordt de geboorte van je eerste zoon of dochter een bijblijvende levensgebeurtenis. Maar voor het zover is moet je eerst zwanger worden. En zo bereid je je voor op een zwangerschap.

Wat je moet doen voor je zwanger probeert te worden

Ga naar de dokter voor een check-up

Een dokter kan een kijkje nemen in de medische geschiedenis van jezelf en je familie. Op die manier krijg je nog eens een controle op je huidige gezondheid, kan hij je vertellen welke medicijnen je beter niet neemt tijdens de zwangerschap en welke ongezonde gewoontes je beter laat vallen. Zo zal hij je vertellen of je beter eerst nog wat sport, gewicht verliest of stopt met roken en alcohol drinken. Een dokter kan je helpen met het aanraden van bepaalde vitamines en het nagaan of je immuun bent voor kinderziektes zoals de mazelen en de rode hond.

Neem een foliumzuursupplement

Het nemen van een foliumzuursupplement is erg belangrijk. Door 400 microgram foliumzuur per dag in te nemen tijdens de maand voorafgaand aan je zwangerschap tot na je eerste trimester, verminder je de kansen dat je baby last krijgt van spina bifida, een aandoening waarbij de bogen van de wervels niet goed gesloten zijn.

Vul je koelkast met gezonde voeding

Je mag dan nog niet voor twee eten, toch betekent dit niet dat je nog geen gewoonte moet maken van gezond eten. Eet voldoende groenten en fruit en probeer ook granen en voedsel dat heel wat calcium bevat in je dieet te stoppen, zoals melk en yoghurt. Zorg ook dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, zoals bonen, noten, sojaproducten en vlees.

Probeer cafeïne te vermijden

Hoewel niemand echt met zekerheid kan zeggen hoeveel cafeïne precies schadelijk is tijdens de zwangerschap, zijn experts het er over eens dat het beter is om grote hoeveelheden te vermijden. Te veel cafeïne zou immers de kans op een miskraam vergroten.

Let op welke vis je eet

Wie graag vis eet, let beter op welke vis je gaat consumeren. Vis is een bron van omega-3-vetzuren die erg belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de ogen en hersenen van je baby. Daarnaast bevat vis ook heel wat eiwitten, vitamine D, maar helaas ook kwik. En net deze laatste kan schadelijk zijn voor jouw gezondheid en die van je baby. Daarom is het beter om vis met een hoog kwikgehalte zoals zwaardvis en makreel te vermijden.

Denk ook aan het financiële plaatje

Kinderen kosten geld. Volgens een studie kost het opvoeden van een kind van de geboorte tot 18 jaar een gezin zo'n 150,000 euro. Het is vooral belangrijk om een goed zicht te hebben op de kosten van de nabije toekomst. Namelijk die van de zwangerschap en geboorte. Zonder verzekering kan dat al snel oplopen tot enkele duizenden euro's. Informeer daarom zeker bij je ziekteverzekeringsfonds en ga na welke kosten zij dekken.

Denk goed na over je beslissing

Wie er aan denkt om aan kinderen te beginnen, mag voor deze beslissing niet over een nacht ijs gaan. Het krijgen van kinderen gaat gepaard met een verantwoordelijkheid en een levenslange verbintenis.

Wat je moet doen om je voor te bereiden op een zwangerschap

Stop met anticonceptie

Voor sommige mensen is het stoppen met anticonceptie zo gemakkelijk als het niet meer gebruiken van condooms of een diafragma. Maar voor wie de pil gebruikt, kan het stoppen van deze hormonale anticonceptie iets meer planning vereisen. Hiervoor moet je stoppen met het nemen van de pil. Je moet hiervoor zelfs niet wachten tot het einde van je maandelijkse cyclus. Wellicht krijg je hierdoor na een paar dagen al je maandstonden. De meeste vrouwen worden hierna meteen weer vruchtbaar, maar bij sommigen kan het een maand of langer duren vooraleer ze terug gaan ovuleren.

Hou je cyclus in de gaten

Nu je bent gestopt met anticonceptie is het tijd om een kijkje te nemen naar je maandelijkse cyclus. Op die manier kun je beter gaan bepalen wanneer je het vruchtbaarst bent en je kans op een zwangerschap vergroten. Daarnaast kan het begrijpen van je cyclus je helpen om enige onregelmatigheden op tijd te spotten. Begin eenvoudig door te noteren wanneer je maandstonden beginnen en eindigen en kijk hoe de duur ervan verandert van maand tot maand. De gemiddelde maandelijkse cyclus duurt 28 dagen, maar dit kan variëren van 21 tot zelfs 35 dagen.

Heb seks

Seks is uiteraard een belangrijke stap om zwanger te worden. Voorkom dat seks een klus wordt van in het begin. Zorg dat je vaak seks hebt, hou het spontaan en leuk. Naast het feit dat seks noodzakelijk is om zwanger te worden is het ook een belangrijke gewoonte om je relatie te versterken. Als je geen weet hebt van vruchtbaarheidsproblemen, hoef je niet in te zitten met de timing van seks.

Zorg voor een goede nachtrust

Heel wat jonge ouders maken zich zorgen over het gebrek aan slaap tijdens de eerste dagen na de geboorte van hun baby. Maar slapen tijdens de zwangerschap is minstens even belangrijk. Dus haal de nodige nachtrust in wanneer je kan.

Laat je man een check-up volgen

Hoewel het grootste deel van een gezonde zwangerschap afhankelijk is van de vrouw, kan het geen kwaad om je partner ook een check-up te laten volgen. Ongeveer 30 procent van de vruchtbaarheidsproblemen is immers terug te leiden naar mannelijke factoren. Zorg dat hij zeker gezond eet, sport, stopt met roken en het nuttigen van alcohol beperkt.

Leer wat je wel en niet mag doen

Er zullen heel wat zaken zijn die je te horen zal krijgen over wat je wel en niet mag doen tijdens je zwangerschap. Niet alle zaken zijn daarom wetenschappelijk bewezen. Een van de grootste debatten is over welk type voedsel je best mijdt.

Pas je werk aan

Misschien heb je fysiek belastend werk en vergt deze enkele gevaarlijke bewegingen? Zo kan zware objecten tillen, een lange periode rechtstaan en vaak vooroverbuigen leiden tot menstruale problemen, vruchtbaarheidsproblemen of zelfs miskraam. Praat hierover met je arts.