Alles over voeding en zwanger worden

Wil je samen met je partner zo vlug als kan zwanger worden? Dan kun je moeder natuur daar een flink handje bij helpen. Door in de eerste plaats gezond en natuurlijk te eten met de juiste voedingsproducten en door dagelijks genoeg te bewegen. Het is belangrijk dat je weet wat je best wel en wat niet eet. Wil je snel zwanger worden? Dan is dit artikel zeker iets voor jou.

Gezond eten en voldoende blijven bewegen

Snel zwanger worden doe je door de juiste voedingskeuzes te maken. Je gezondheid verbeteren, je gezond gewicht bereiken en behouden doe je met een combinatie van gezond eten en voldoende bewegen. Dat geldt zeker voor vrouwen die zwanger willen worden. Gezond natuurlijk eten en dagelijks voldoende bewegen is de basis voor een goede en aangename zwangerschap.

Gezond, evenwichtig en gevarieerd eten

Een gezond eetpatroon is niet alleen natuurlijk maar ook evenwichtig en gevarieerd. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen om gezond te blijven functioneren, ook tijdens je zwangerschap. Je krijgt dan alle nodige vitaminen, mineralen, voedingsvezels, sterke antioxidanten, eiwitten, gezonde vetten en de juiste (trage) koolhydraten naar binnen om tekorten tijdens je zwangerschap te voorkomen. Start met gezond eten vanaf je besloot zwanger te willen worden. Neem de bekende Schijf van Vijf als basis. Zo weet je dat je goed bezig bent.

Dit eet je om snel zwanger te worden

Een gezond en natuurlijk eetpatroon om sneller zwanger te worden bestaat uit:

  • Veel verse groenten: die zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en bevatten nauwelijks calorieën. Je mag groenten onbeperkt eten met een minimum van 500 gram per dag. Geef daarbij de voorkeur aan groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, sla, alle groene koolsoorten, broccoli, bloemkool en chinese kool, paksoi, tuin- en waterkers
  • Vers fruit: is ook rijk aan gezonde voedingsstoffen, maar bevat in tegenstelling met groenten ook fruitsuikers. De nadelen van die natuurlijke suikers wegen gelukkig niet op tegen de voordelen van fruit aanwezig. Toch eet je fruit niet onbeperkt. Hou het bij drie verschillende stukken per dag
  • Vette vis: bevat veel gezonde vetten en vooral omega 3 vetzuren. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om wekelijks minstens tweemaal vette vis te eten. Geef daarbij de voorkeur aan wilde zalm, forel, kabeljauw, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, sprot, haring en ansjovis. Omega 3 vetzuren verbeteren de ontwikkeling van de hersenen en het zicht van je ongeboren baby. Paling, makreel en eet je beter niet
  • Voeding rijk aan ijzer: dat voorkomt bloedarmoede. Dit belangrijk mineraal vind je vooral in alle granen, volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst, in mager vlees en in kip en kalkoen
  • Citrusvruchten: zoals sinaasappels, kiwi's, grapefruits, citroenen en limoenen. Alle citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C waardoor je makkelijker ijzer uit je voeding opneemt
  • Peulvruchten: eet eenmaal per week peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten. Die barsten van hoogwaardige eiwitten

Zorg voor een gezond gewicht

Een gezond lichaamsgewicht is voor iedereen belangrijk, maar zeker als je snel zwanger wilt worden. Overgewicht vermindert je vruchtbaarheid, zowel die van mannen als van vrouwen. Vrouwen met overgewicht lopen ook een groter risico op een miskraam. Ze hebben ook meer last van zwangerschapsdiabetes en een te hoge bloeddruk. Hoe groter je overgewicht, hoe groter je risico’s tijdens je zwangerschap en bevalling.

Volg geen dieet voor en tijdens je zwangerschap

Volg geen dieet voor of tijdens je zwangerschap als dat om gezondheidsredenen niet nodig is. Met een dieet is de kans groot dat je baby onvoldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Eet gezond en natuurlijk. Bij overgewicht raadpleeg je best een diëtiste. Heeft je partner ook overgewicht? Raadpleeg dan samen een diëtiste.

Alcohol tijdens de zwangerschap

Alcohol drinken is voor iedereen sterk af te raden en zeker voor vrouwen die snel zwanger willen worden. Alcohol verminderd onze vruchtbaarheid. Het vergroot ook de kans op een miskraam, op een vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Alcohol vertraagt ook de ontwikkeling van je kind op latere leeftijd. Hoe groter je alcoholgebruik, hoe groter de risico's.

Foliumzuur en vitamine D

Als je zwanger wil worden start je best onmiddellijk met het slikken van zowel foliumzuur als vitamine D. Foliumzuur verlaagt het risico op een hazenlip, een open ruggetje, een hazenlip of open gehemelte bij je baby. De hoeveelheid foliumzuur in onze voeding is veel te laag. Vul je voorraad aan met een voedingssupplement foliumzuur. Dat slik je dagelijks(400 milligram) en dit gedurende de eerste tien weken van je zwangerschap. Voldoende vitamine D zorgt dan weer voor een goede groei van je baby. Vitamine D maakt ons lichaam niet zelf aan. Dat doen we via het zonlicht. Daarom is het voor iedereen zo belangrijk dagelijks minstens een half uurtje in de buitenlucht te verblijven door bijvoorbeeld te wandelen, te joggen of te fietsen. Ook bij slecht weer en tijdens de wintermaanden. Vitamine D is in beperkte mate aanwezig in:

  • Vette vis
  • Champignons
  • Zuivel en zuivelproducten: vooral melk, natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen

Wat eet je best niet?

Het is niet alleen belangrijk dat je weet wat je best eet om snel zwanger te worden. Wat je best niet eet, is even belangrijk. Bepaalde voedingsproducten hebben een slechte invloed op de ontwikkeling van je ongeboren baby. Eet best geen:

  • Rauw vlees of vleeswaren waarbij rauw vlees werd gebruikt: dat bevat vele ziektekiemen. Bak je vlees dat doodt alle ziekteverwekkers. Het gaat dan vooral om tartaar, carpaccio of niet goed doorbakken biefstuk
  • Gedroogde of gefermenteerde vleeswaren: zoals filet americain, alle soorten worst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham en alle soorten salami
  • Lever en producten gemaakt met lever: bevatten veel vitamine A en dat verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Eet dus geen lever, leverworst of leverpastei als je zwanger wil worden of als je zwanger bent
  • Rauwe vis: hetzelfde geldt voor rauwe vis. Die kan de listeria bacterie bevatten. Dat is het zeker geval met haring en sushi. Gerookte vis is voldoende verhit wat de listeria bacterie onschadelijk maakt. Vis bevat ook dikwijls hoge concentraties zware metalen zoals kwik en dioxines. Wees vooral voorzichtig met zelf gevangen vis waarvan je niet weet of die afkomstig is uit vervuild water. Eet zeker geen roofvissen zoals paling, tonijn en makreel. Andere vette vis met het MSC- keurmerk zijn wel veilig. Schaal- en scheldieren zoals kreeft, garnalen en mosselen die gekookt of gebakken zijn kun je ook in beperkte mate eten
  • Zachte en harde kazen van rauwe melk: de meeste kazen zijn gemaakt van verhitte melk en zijn veilig. Dat is het geval met bijvoorbeeld mozzarella en feta kaas
  • Rauwe melk gebruik je beter niet. Gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk uit de supermarkt is wel veilig.
  • Let ook op met wat je drinkt: beperk de consumptie van cafeïnehoudende dranken zoals frisdranken, koffie en thee. Drink dagelijks nooit meer dan twee kopjes koffie of thee. Kruidenthee is wel toegelaten
  • Drink voldoende water: minstens 2,5 liter per dag (waterrijke voeding zoals groenten en fruit meegerekend)
  • Stop met het drinken van alcohol en alcoholische dranken
  • Kruiden: gebruik kruiden zoals anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, kruidnoot, kaneel, saffraan, foelie, peper en zout in beperkte mate
  • Rauwe groentekiemen zoals taugé: vergroten je risico op allerlei problemen tijdens je zwangerschap
  • Kalebaskalk: wordt gebruikt bij ochtendmisselijkheid en braken. Dat is zeker geen goed idee. Kalebaskalk bevat een grote hoeveelheid lood en dat is bijzonder schadelijk voor je ongeboren baby
  • Drop verhoogt je bloeddruk: een hoge bloeddruk brengt minder gezonde voedingsstoffen en zuurstof tot bij je baby
  • Gedroogde superfoods: onbewerkte noten, alle soorten bessen, zaden en pitten zijn gezond. Gedroogd en geconcentreerd eet je ze beter niet
  • Rauwe kiemgroenten: eet je best ook niet. Taugé of alfalfa bevatten dikwijls schadelijke bacteriën zoals salmonella en E.coli. Door taugé onder te dompelen in kokend water of mee te wokken met de maaltijd, doodt je deze bacteriën en voorkom je voedselinfecties

Voedingstips bij ochtendmisselijkheid en braken

Zowel ochtendmisselijkheid als braken komen veel voor, vooral tijdens de eerste weken van de zwangerschap. Je kunt dit voorkomen met:

  • Het eten van een beschuit, toast of yoghurt voor je opstaat
  • Drink voor je ontbijt een glas lauw water met een vleugje vers geperst citroensap
  • Neem een licht ontbijt
  • Als je misselijk bent eet of drink je best iedere twee uur een sneetje volkorenbrood, een stuk fruit met een glas water of kruidenthee
  • Beperk het eten van vetrijke voeding
  • Drink koolzuurhoudende dranken met kleine slokjes
  • Rust een half uurtje na iedere maaltijd
  • Vermijd pittig gekruide maaltijden en sterke geuren