Beweging tijdens de zwangerschap

Hoera, je bent in blijde verwachting. Je kunt je heerlijk laten verzorgen en eten voor twee! Maar dat is niet de ideale zwangerschap. Veel vrouwen slaan behoorlijk door wanneer zij in verwachting raken. Rustig aan doen is het motto en vooral niet te intensief sporten en bewegen. Dit klopt zeker, maar voldoende blijven bewegen tijdens de zwangerschap is juist erg belangrijk voor de gezondheid. Niet alleen voor jou als aanstaande moeder, maar ook voor de baby. Wil jij fit de bevalling ingaan? Dan is een goede conditie cruciaal. Ook zijn veel zwangerschapskwaaltjes te voorkomen of verlichten door voldoende te bewegen. Waarom is bewegen zo belangrijk en hoe je dat doet? Dat lees je hier.

Waarom is beweging zo belangrijk?

Genoeg bewegen is cruciaal voor iedereen. Een gezonde geest en lichaam hebben beweging nodig. Niet alleen is het goed voor je spieren en conditie, ook zorg je met voldoende beweging voor een gezonde hormoonspiegel. Dit heeft direct invloed op jouw mentale gesteldheid. Maar wist je dat tijdens de zwangerschap het nog belangrijker is om voldoende te bewegen?

Gezonde bloedtoevoer

Allereerst is beweging noodzakelijk voor een gezonde bloedtoevoer. Wanneer jij veel stilzit of ligt kunnen er een knelling ontstaan waardoor de bloedtoevoer en zuurstoftoevoer niet ideaal is. Ook zorgt beweging ervoor dat jouw bloedvernieuwing een oppepper krijgt. Dit is niet alleen goed voor jou, maar ook voor de baby. Te weinig zuurstoftoevoer kan een negatief effect hebben op de groei en ontwikkeling van de baby. Dus kom in beweging!

Goede conditie

Er wordt weleens gezegd dat een bevalling dezelfde aanslag op jouw lichaam heeft als meerdere marathons achter elkaar rennen. Nou, daar heb je een behoorlijke conditie voor nodig. Wil je sterk jouw bevalling ingaan? Dan is een goede conditie noodzakelijk. Blijf dus niet alleen zitten tijdens jouw zwangerschap, maar kom in beweging voor een optimale conditie en ga fit de bevalling in.

Bekkenstabiliteit

Bekkeninstabiliteit komt bij veel vrouwen voor tijdens de zwangerschap. De bekken blijken niet sterk genoeg om het gewicht te dragen met veel pijnklachten als gevolg. Wanneer je actief blijft, is de kans op bekkeninstabiliteit een stuk kleiner. Ook zijn er speciale oefeningen waarmee je jouw bekken kunt trainen.

Pijnklachten verminderen

Wat een rondje wandelen al niet kan doen tegen pijnklachten. Rugklachten en gewrichtsklachten komen vaak voor tijdens de zwangerschap. Dit komt natuurlijk door het extra gewicht dat je meedraagt. Maar het kan ook komen doordat je minder beweegt. Wanneer je voldoende blijft bewegen, kan jouw lichaam zich veel beter aanpassen aan de lichamelijke veranderingen. Ook kan beweging veel pijnklachten verminderen.

Weerstand

Wanneer je de zorg draagt voor de groei en ontwikkeling van jouw baby in de buik, is het noodzakelijk om zo gezond mogelijk te zijn. Door te blijven bewegen zorg je voor een goede weerstand. Je kunt wat hebben en zult niet snel ziek worden. Voldoende beweging helpt om het afweersysteem op te bouwen.

Ontspanning

Daarnaast zorgt beweging ook voor de nodige ontspanning tijdens de zwangerschap. Zit je veel te piekeren over de bevalling en het ouderschap? Dan kan beweging helpen om jouw gedachtes te veranderen of te ordenen, Een rondje zwemmen of korte wandeling na het eten kunnen bijdragen aan een rustig gevoel in jouw lichaam en hoofd.

Speciale zwangerschapscursussen

Hoe kun je dan bewegen tijdens de zwangerschap? Er zijn voldoende cursussen die speciaal zijn ontwikkeld voor zwangere vrouwen. Als je voor jouw zwangerschap al niet de sportschool te vinden was, ben je dat tijdens de zwangerschap meestal ook niet. Kies gericht voor een cursus die speciaal is ontwikkeld voor zwangere vrouwen. De trainers weten dan precies wat ze van je kunnen verwachten en welke oefeningen juist belangrijk zijn. Zo is er bijvoorbeeld speciaal zwemmen voor zwangere vrouwen. Naast het zwemmen van baantjes, kun je dan ook een soort aquagym les volgen. Kom in beweging in het water. Dit is extra aangenaam voor zwangere vrouwen omdat het het water zorgt voor minder druk op de gewrichten. Heb je last van pijn tijdens de zwangerschap? Dan is dit een perfecte manier om pijnloos te kunnen bewegen. Daarnaast werkt het ook nog eens zeer ontspannend. Je hoeft helemaal niet zweverig van aard te zijn om je in te schrijven voor zwangerschapsyoga. Dit is juist sterk aan te raden. Niet alleen beweeg je en leer je te bewegen met jouw baby in de buik, ook is het een goede manier om je voor te bereiden op de bevalling. Deze vorm van yoga focust zich namelijk ook op ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen die je kunt gebruiken tijdens de bevalling. Ook is het erg handig om deze oefeningen onder de knie te krijgen voor wanneer je te maken krijgt met stress. Zo kun je op ieder moment van de zwangerschap heerlijk ontspannen. Wil jij ook meer bewegen tijdens de zwangerschap om goed in je vel te zitten en fit te zijn tijdens de bevalling? Vraag dan aan jouw verloskundige om tips voor beweging. Zij weten jou vaak door te verwijzen naar andere sportieve clubs of cursussen voor zwangere vrouwen. Ook kun je online op zoek gaan naar sportclubs in de buurt met activiteiten voor zwangere vrouwen. Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt, want dan houd je het langer vol.

Wandelen

De beste vorm van beweging tijdens de zwangerschap is wandelen. Wandelen kan altijd en overal en is ook nog eens erg goed voor jouw lichaam. Wanneer je wandelt gebruik je enorm veel spieren in het lichaam. Van groot belang is dat je jouw bekken aanspant wanneer je wandelt. Hierdoor kun je jouw bekken versterken en de kans op bekkeninstabiliteit verkleinen. Hoe verder in de zwangerschap, des te zwaarder het fysiek wordt. Wanneer je iedere dag wandelt, bouw je een goede conditie op waarmee je de zwangerschap goed door kunt komen. Wil je aan het einde van de zwangerschap niet puffen en waggelend door het leven gaan? Zorg dan dat je iedere dag een blokje om gaat. Doe bijvoorbeeld lopend een paar boodschapjes, wandel door het bos of spreek met een vriendin af om te wandelen.

Seks

Het is misschien niet de eerste vorm van beweging waar je aan denkt bij sporten, maar af en toe eens samen met jouw partner onder de lakens gaan is zeker een vorm van beweging. Er zijn vrouwen die er niets van moeten hebben om een seksuele relatie aan te gaan tijdens de zwangerschap, maar medisch gezien is er niets op tegen. Seks is een perfecte vorm van beweging tijdens de zwangerschap. Je bent actief, bouwt conditie op en zorgt voor het vrijkomen van endorfines en adrenaline. Deze hormonen hebben een positieve invloed op jouw humeur, bloedvernieuwing en hormoonspiegel. Ook zorgt het voor ontspanning, zowel fysiek als mentaal. Dit kan erg belangrijk zijn tijdens de zwangerschap. Blijf romantisch tijdens de zwangerschap en geniet van net dat beetje extra beweging.

Sport met mate

Er zijn verschillende ideeën, theorieën en meningen over intensief sporten tijdens de zwangerschap. Je moet als aanstaande moeder er gewoon rekening mee houden dat je (tijdelijk) niet meer op jouw oude standaarden kunt sporten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen van vrouwen die met acht of negen maanden nog een marathon lopen, maar dat is zeker niet aan te raden. Intensief sporten heeft een zware invloed op jouw lichaam en dat van de baby. Jouw hartslag gaat sterk omhoog en zuurstoftoevoer kan verminderen. Ben jij een fanatieke sporter en wil je blijven sporten tijdens de zwangerschap? Raadpleeg dan altijd jouw dokter of verloskundige voor hulp en informatie. Te veel bewegen is net als te weinig bewegen schadelijk tijdens de zwangerschap.

Blijf je goed in je vel voelen en zorg voor voldoende beweging tijdens de zwangerschap. Zorg ervoor dat je niet inkakt, maar bereid je ook fysiek voor op de bevalling en het ouderschap. Sport en beweeg met mate en maar je vooral niet al te druk om het babyvet. Na de bevalling kun je vanzelf weer op oud niveau sporten. Zoek een sport die jij leuk vindt en blijf bewegen voor een gezonde zwangerschap.