Zwangerschapsyoga

Yoga iets te zweverig? Jouw zwangerschap is een goed moment om kennis te maken met yoga. Je kunt deze rust en ontspanning namelijk goed gebruiken. Tijdens deze sessies kun je alleen of samen met jouw partner tot rust komen en door middel van ademhalingsoefeningen en houdingen je goed voorbereiden op de bevalling. Je leert jouw lichaam beter kennen en leert om helemaal tot rust te kunnen komen. Dit is ideaal voor tijdens de zwangerschap en de bevalling. Veel vrouwen kunnen zwangerschapsyoga aanbevelen. Het is misschien wel de beste voorbereiding die je kunt krijgen op de bevalling. Hoe het allemaal te werk gaat? Dat lees je hier.

Ontspanning

Zwangerschap en stress gaan erg slecht samen. Toch zijn deze maanden voor veel zwangere vrouwen erg stressvol. Er moet in deze tijd veel geregeld worden en jouw lichaam staat bol van de hormonen. Het is daarom erg belangrijk om te leren ontspannen. Wanneer je weet hoe jij jouw lichaam in een ontspannen staat weet te brengen kun je veel makkelijker ontspannen. Tijdens de yogasessies kun je heerlijk ontspannen en krijg je handvatten mee hoe je deze oefeningen thuis kunt doen. Een keer per week zwangerschapsyoga is perfect om een rustpunt in jouw week te creëren. Trakteer jezelf op voldoende rust en ontspanning. Stress zorgt voor negatieve invloeden op jouw lichaam en jouw baby. Zwangerschapsyoga kan een perfect middel zijn om de stress te verminderen.

Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen zijn een goed voorbeeld van ontspanningsoefeningen. Door op jouw ademhaling te letten en deze te controleren kun je eenvoudig tot rust komen. Ook zijn er speciale ademhalingstechnieken die kunnen helpen om makkelijker in slaap te komen. Dit is perfect voor zwangere vrouwen die moeite hebben met de slaap te vatten. Naast de ademhalingsoefeningen voor ontspanning, leer je ook puffen en ademen voor tijdens de bevalling. Goede ademhalingstechnieken kunnen de bevalling en stuk eenvoudiger maken. Door op de juiste manier te ademen, kun je zware weeën opvangen en uitpuffen. Dit kan veel pijn tijdens de bevalling verlichten en dat wil je zeker. Voor vrouwen die hun eerste kindje verwachten, is dit sterk aan te raden. Je kunt maar beter zo veel mogelijk handvatten hebben voor jouw eerste bevalling. Ademhaling is cruciaal, maar in het dagelijks leven staan we hier helemaal niet zo bij stil. Tijdens yoga wordt er extra aandacht en tijd besteed aan het ademhalen. Je kunt zo heerlijk tot rust komen en leert hoe je het beste kunt ademhalen tijdens de bevalling.

Houding

In negen maanden verandert jouw lichaam enorm. Het kan daarom na verloop van tijd lastig worden om fijne houdingen aan te nemen. Om comfortabel jouw zwangerschap door te komen zijn goede houdingen essentieel. Door de juiste houding(en) aan te nemen kun je veel beter in je vel gaan zitten. Je leert fijne houdingen om te ontspannen en pijnen te verlichten. Heb je bijvoorbeeld veel last van buikpijn of lage rugpijn? Dan kun je houdingsoefeningen op maat krijgen om deze pijn op te vangen en te verlichten. Ook leer je hoe je comfortabel kunt zitten en liggen. Deze houdingen wil je zeker weten in het laatste trimester wanneer je op zijn grootst en zwaarst bent. Je leert houdingen die comfortabel zijn en op deze manier kun je bijvoorbeeld veel beter slapen. Je wordt niet wakker van pijn doordat je een verkeerde houding hebt aangenomen en je kunt gewoon lekker liggen. Door een aantal simpele veranderingen in jouw houding kun jij jouw zwangerschap een stuk comfortabeler doorkomen.

Ook zal er tijdens sessies houdingen geoefend worden voor tijdens de bevalling. Naast het opvangen van de weeën met de ademhalingsoefeningen, kun je ook pijn verlichten door verschillende houdingen. Je leert welke houdingen fijn zijn en hebt zo verschillende opties voor de bevalling. Het is zeker aan te raden om te weten welke houdingen pijnverlichtend werken. Je wordt op deze manier meer zelfverzekerd over de bevalling en weet wat je moet doen.

De juiste houdingen kunnen zowel jouw zwangerschap als jouw bevalling een stuk eenvoudiger maken.

Voorbereiding op de bevalling

Veel vrouwen die hun eerste kindje verwachten zijn behoorlijke gespannen en/of angstig voor de bevalling. Zwangerschapsyoga kan dan hulp bieden. Er zijn speciale sessies voor vrouwen die hun eerste kindje verwachten en meer willen weten over de bevalling. Tijdens deze sessies worden de juiste technieken uitgelegd en leer je meer ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Het is erg belangrijk om niet al te angstig de bevalling in te gaan. Je hebt dan namelijk een groter stressgehalte en dit heeft een negatieve invloed op de baby. Zorg dat je je goed voorbereid op de bevalling en zelfverzekerd jouw kindje op de wereld zet. Zwangerschapsyoga kan de angst wat wegnemen en is daarom sterk aan te raden.

Samen met jouw partner

Je hebt verschillende vormen van zwangerschapsyoga. Zo zijn er sessies voor alleen de mama's, maar ook sessies om samen met jouw partner te volgen. Dit is de beste manier om samen de zwangerschap te beleven en voor te bereiden op de bevalling. Voor jouw partner kan het soms moeilijk zijn om zich in te leven hoe het voelt om zwanger te zijn. Door zwangerschapsyoga komen jullie dichter bij elkaar en voelt hij/zij zich minder aan de zijlijn staan. Voor jouw partner kan de bevalling ook stress en angst met zich meebrengen. Met zwangerschapsyoga kunnen jullie beiden je goed voorbereiden. Zo weten jullie wat jullie kunnen verwachten en krijgen jullie handvatten die kunnen helpen. Jouw partner leert massagetechnieken die ontspannend kunnen werken en leert hoe hij/zij samen met jou kan puffen tijdens de weeën. Het bindt jullie nog meer samen en het is een mooie ervaring om samen tijdens de zwangerschap te beleven.

Kom in contact

Een ander groot voordeel aan zwangerschapsyoga is dat je in contact komt met andere stellen die een kindje verwachten. Je gaat een nieuwe levensfase in en het is fijn om dit samen met anderen te beleven. Je leert zo snel mensen kennen die hetzelfde meemaken als jullie en zo maak je snel nieuwe vrienden. Het is fijn om met gelijkgestemden te kunnen praten over wat jullie meemaken en tips over de zwangerschap uit te wisselen.

Oefensessie

Weet jij niet zeker of zwangerschapsyoga iets voor jou/jullie is of wil je juist meer weten? Je kunt je bij vrijwel elke yogaschool aanmelden voor een oefensessie. Je kunt dan een sessie bijwonen en even proeven of het iets voor jou/jullie is. Je kunt kennis maken met de docenten en zien of deze vorm van yoga bij jou past.

Zwangerschapsyoga is helemaal niet zo zweverig als het misschien klinkt. Het is misschien wel de beste vorm van voorbereiding op de bevalling en helpt je tijdens de zwangerschap. Je leert hoe je comfortabel de zwangerschap doorkomt en krijgt handvatten mee voor de bevalling. Het bindt jou en jouw partner tijdens deze bijzondere tijd in jullie leven en je leert eenvoudig nieuwe mensen kennen die in dezelfde levensfase zijn. Meld je aan voor een oefensessie bij een yogaschool bij jou in de buurt en zie of zwangerschapsyoga iets voor jou is.