De top 10 zwangerschapskwaaltjes

Je zou het wel van de daken willen schreeuwen dat je zwanger bent, maar die roze wolk is soms ver te zoeken wanneer jij last hebt van een of meerdere klachten uit de zwangerschapskwaaltjes top-10 die je graag zou willen missen. Dat je zwanger bent is reden voor een klein feestje want het is een unieke ervaring met als geweldig vooruitzicht de geboorte van je baby. Helaas horen daar ook de welbekende zwangerschapskwaaltjes bij. Het is bij elke zwangere verschillend hoeveel last zij hiervan heeft. Hieronder de meest voorkomende voor je op een rijtje gezet.

1. Vermoeidheid

Vermoeidheid staat met stip op een en eigenlijk hebben vrijwel alle zwangeren hier wel last van. Het kan voorkomen in het begin van je zwangerschap maar het is ook mogelijk dat je hier de rest van je zwangerschap last van blijft houden. Niet helemaal vreemd want het vormen van je baby in je buik, kost je lichaam veel energie. Je mag hier dan ook gerust aan toegeven door regelmatig een extra dutje overdag te doen.

2. Misselijkheid

Misselijkheid komt meestal in de eerste twaalf weken van de zwangerschap bij bijna elke zwangere voor, daarna gaat het bij de meeste vrouwen over. Het treedt meestal in de ochtend op maar het kan je ook op andere momenten van de dag overvallen wanneer je er niet op bedacht bent. Gelukkig is deze kwaal van tijdelijke aard.

3. Bandenpijn

Bandenpijn kun je ervaren als een vervelende, scherpe pijn in je onderbuik of liezen. Het wordt veroorzaakt door je groeiende buik die steeds meer druk zet op de banden waarmee je baarmoeder aan je bekken vast zit. Vooral vanaf de twintigste week kan dit op gaan spelen. Ook in het begin van je zwangerschap kun je bandenpijn hebben maar dit uit zich dan als het krampgevoel wat je tijdens een normale menstruatie hebt.

4. Vaak plassen

Wanneer je vaak moet plassen is dat een van de vroegste tekenen van het feit dat je zwanger bent. Het wordt in de eerste weken vooral veroorzaakt door je hormonen. Wanneer de zwangerschap vordert is je groeiende baarmoeder de veroorzaker, die op je blaas drukt en die nog maar weinig ruimte in je buik voor de andere organen overlaat.

5. Stemmingswisselingen

Stemmingswisselingen worden veroorzaakt door je hormonen die totaal ontregeld zijn en die voor emotionele pieken en dalen zorgen. Lach je het ene moment nog, even later ben je in staat om in tranen uit te barsten. Maar geen zorgen, dit komt straks allemaal weer goed.

6. Pijnlijke borsten

Ook hier kunnen we als schuldige je hormonen aanwijzen. Onder invloed hiervan worden je borsten groter en zwaarder, waarbij de tepelhoven vaak wat donkerder van kleur worden en er onderhuidse blauwe aders door je huid schijnen. Daarnaast ontwikkelen de melkklieren zich wat samengaat met het pijnlijk aanvoelen van je borsten. Meestal neemt deze pijn rond de vierde maand weer af.

7. Lage rugpijn

Je draagt aardig wat extra gewicht mee gedurende je zwangerschap, wat je lichaam niet gewend is. Hierdoor kan je lichaamshouding veranderen. Wanneer je een verkeerde houding ontwikkelt kan dit lage rugpijn veroorzaken. Als de pijn echter uitstraalt naar je billen, schaambeen of stuitje moet je dit aangeven bij je verloskundige of gynaecoloog want dan zou het kunnen zijn dat je last hebt van bekkeninstabiliteit.

8. Vocht vasthouden

Vocht vasthouden komt bij veel zwangere vrouwen voor. Je kunt het extra vocht vasthouden in je vingers, enkels en voeten. Meestal gebeurt dat in de laatste fase van je zwangerschap. Wat kan helpen is je benen omhoog leggen waarbij je er op let dat je voeten hoger liggen dan je knieën. Ook wisselbaden kunnen soms een uitkomst bieden.

9. Duizeligheid

Je bloeddruk verandert onder invloed van je zwangerschap, de laagste daling daarvan vindt ongeveer plaats in de twintigste week. Hierdoor kun je je ineens duizelig voelen, vooral als je te snel opstaat of lang achter elkaar moet staan. Dit kun je dan ook het beste vermijden en er rekening mee houden rustig op te staan. De duizeligheid kan naar aanvoelen maar is gelukkig onschuldig.

10. Brandend maagzuur

Je zwangerschapshormonen hebben invloed op de kringspier tussen je maag en je slokdarm. Deze sluit daardoor minder goed zodat brandend maagzuur makkelijker omhoog komt. Gelukkig kun je dit zelf verminderen door rekening te houden met je voeding. Vermijdt het liefst producten die vet, zuren en koolzuur bevatten.