Diarree tijdens de zwangerschap

Diarree, het is altijd een vervelend kwaaltje maar helemaal tijdens de zwangerschap. Toch komt diarree tijdens de zwangerschap regelmatig voor. Vrouwen worden namelijk kwetsbaarder voor dit soort gezondheidsklachten. Wij hebben voor je uitgezocht hoe dit kan en hoe je het kan voorkomen. Ook hebben we een aantal tips voor je om goed voor jezelf te zorgen als je diarree hebt tijdens de zwangerschap.

Zwanger en diarree

Diarree is dunne en waterige ontlasting waar je om verschillende redenen last van kan krijgen. Onder zwangere vrouwen komt diarree vaak voor. Ook zijn er juist vrouwen die last krijgen van obstipatie. Dit is een tegenovergestelde situatie waarin je helemaal niet kunt poepen. Beide situaties zijn niet gewenst.

Wat veroorzaakt diarree tijdens de zwangerschap?

Diarree kan veroorzaakt worden door diverse zaken. Vaak komt het door een darminfectie. Tijdens je zwangerschap is de weerstand lager dan normaal, waardoor je vatbaarder bent voor infecties en ziekten. Een darminfectie kan ontstaan uit een virus, bacteriën of parasieten. Andere veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • Groeiende baby. Doordat je kindje groeit komt er steeds meer druk op je darmen. Ook verandert je spijsvertering wat mee. Dit kan diarree veroorzaken.
  • Iets verkeerds gegeten. Wanneer je iets verkeerds gegeten hebt, reageert je lichaam mogelijk met diarree. Dit is namelijk een manier om bacteriën juist uit het lichaam te krijgen. Let extra goed op als je rauw vlees of rauwe vis hebt gegeten en daarna diarree krijgt. Dit kan de gevaarlijke listeria-bacterie bevatten. Neem in dit geval even contact op met je verloskundige.
  • Stress kan ook diarree veroorzaken. Het voorkomen van stress is beter voor jezelf en voor je kindje, dus probeer waar mogelijk je rustmomentjes te pakken en te ontspannen.
  • Bijna bevallen. Na week 37 zit je in de laatste weken van je bevalling en kan diarree erop wijzen dat jouw bevalling bijna gaat beginnen.

Zwanger en diarree: is het gevaarlijk?

Over het algemeen kan het geen kwaad om tijdens de zwangerschap diarree te krijgen. Als je rauw vlees of rauwe vis hebt gegeten, kan er wel spraken zijn van een gevaarlijke infectie. Neem in dit geval direct contact op met je verloskundige. In alle andere gevallen zal de diarree waarschijnlijk vanzelf weer overgaan. Je moet er bij diarree wel op letten dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Drink water of kruidenthee, zo'n 2 tot 3 liter per dag, om te voorkomen dat je uitdroogt. Neem bijvoorbeeld overal een flesje water van een halve liter mee naartoe en herinner jezelf eraan om te blijven drinken.

Wanneer naar de dokter?

zwangere-vrouw-bij-de-dokter

Vertrouw jij het toch niet of heb je last van de volgende symptomen? Neem dan het zekere voor het onzekere en stel jouw huisarts of verloskundige op de hoogte.

  • Koorts. Diarree in combinatie met koorts zorgt ervoor dat je een hoger risico hebt op uitdroging. Ook is koorts vaak een teken van een infectie, waardoor verder onderzoek nodig kan zijn. Boven de 39°C spreken we van hoge koorts.
  • Signalen van uitdroging. Is je urine donker, voel je je suf en heb je last van hoofdpijn? Dan is het mogelijk dat je aan het uitdrogen bent. Gebruik ORS om tekorten aan te vullen en bel je huisarts voor verder advies.
  • Langer dan 3 dagen diarree. Wanneer je diarree lang aanhoudt is wederom de kans op uitdroging groter. Laat je onderzoeken door de huisarts om te kijken wat de oorzaak van de diarree is en voorkom dat je uitdroogt.
  • Bloed bij ontlasting. Bloed bij ontlasting is haast altijd een teken dat er wel degelijk wat mis is. Bij de zwangerschap kan het echter onschuldig zijn en bijvoorbeeld veroorzaakt worden door aambeien. Het is verstandig om de huisarts te raadplegen om bijvoorbeeld een infectie uit te sluiten.
  • Aanhoudende harde buiken. Heb je veel harde buiten in combinatie met diarree? Het kan een teken zijn dat je gaat bevallen, dus bel even de verloskundige.

Wat te doen bij diarree tijdens zwangerschap?

Doorgaans is diarree tijdens de zwangerschap dus niet schadelijk voor je baby. Wel is het natuurlijk vervelend voor jezelf. Er zijn een paar dingen die je kunt doen bij diarree, zodat je het jezelf wat comfortabeler maakt. Ten eerste: blijf drinken. Wanneer je langer dan twee dagen diarree hebt, valt ORS aan te raden. Dit drankje vult je suiker, vocht en zout weer aan.

Ook is het prettig om vochtig toiletpapier te gebruiken om rauwe billen te voorkomen. Gun jezelf genoeg rust en probeer wat te slapen tussen de tochtjes naar het toilet door. Hierdoor geef je jouw lichaam de kans om aan te sterken. Het is niet perse nodig om te eten als je diarree hebt. Als je echt geen trek hebt, misselijk bent of ergere krampen krijgt door te eten kun je dit dus gewoon laten staan. Heb je wel trek? Kies dan voor een beschuitje of een banaantje. Je spijsvertering kan goed omgaan met licht en vezelrijk voedsel, zodat je voorkomt dat de klachten verergeren.

Medicijnen vermijden

Als je zwanger bent en diarree hebt, kun je geen medicijnen gebruiken. Loperamide bijvoorbeeld kan schadelijk zijn voor je baby. Daarnaast heeft diarree een functie. Doordat je diarree hebt, verwijdert je lichaam uit zichzelf ziekteverwekkers. Laat je darmen dus hun gang gaan, zorg goed voor jezelf en laat je lichaam zichzelf schoonspoelen. Het voelt niet fijn, maar het gaat vanzelf weer over.

Kun je diarree tijdens de zwangerschap voorkomen?

vezelrijke-voeding
Sommige vrouwen hebben sneller last van hun darmen dan anderen. Diarree tijdens de zwangerschap is dan ook niet helemaal te voorkomen. Je kunt pech hebben en een virus oplopen. Er zijn wel wat dingen die je kunt doen om de kans op diarree te verkleinen.
  • Neem genoeg rust. Stress en spanning werken vaak op de darmen en vermoeidheid verlaagt de weerstand nog verder. Door voldoende te rusten, ook overdag, vermijd je stress en houd je jouw lichaam sterk.
  • Vezels eten. Vezelrijke voeding zorgt ervoor dat de ontlasting steviger wordt. Hierdoor krijg je niet alleen minder snel diarree, maar ontstaat er ook minder snel obstipatie. Kies voor veel volkoren producten, groente en fruit.
  • Genoeg bewegen. Regelmatig bewegen blijft belangrijk, ook tijdens de zwangerschap. Je hoeft niet te gaan zweten in de sportschool, maar een rondje wandelen stimuleert de spijsvertering al. Als je fit bent, ben je ook minder vatbaar voor virussen en ziektes.
  • Zo min mogelijk koffie drinken. Koffie zorgt voor een snellere werking van de darmen, waardoor je eerder last krijgt van dunne ontlasting. Sowieso is het goed om niet te veel cafeïne te drinken tijdens de zwangerschap.

Juist last van obstipatie?

Bij obstipatie ligt de stoelgang juist stil en kun je minder dan 3 keer per week poepen. Veel zwangere vrouwen krijgen last van obstipatie door hormonen. Progesteron zorgt ervoor dat je darmen trager werken. Hierdoor heb je minder vaak ontlasting. Doordat de ontlasting langer in de darmen blijft zitten, wordt hier meer vocht uit onttrokken. Hierdoor kan het droger en harder zijn. Ook de groei van de baarmoeder maakt het je darmen moeilijker. Deze verdrukt je darmen en vertraagt de werking, zodat de darmen minder optimaal kunnen werken. De tips bij diarree en obstipatie hebben veel overlapping, omdat het er in beide gevallen om gaat dat je stoelgang weer gezond wordt.