Obstipatie zwangerschap

Vanaf het mooie moment dat je erachter komt dat je in verwachting bent tot de bevalling is het feest. Nou ja, feest? Zwangerschap wordt door veel vrouwen toch nog onderschat. Het is helaas niet negen maanden lang feest en genietend met een zwangerschapsgloed en mooie ronde buik over straat wandelen. De bijverschijnselen van zwanger zijn kom je snel genoeg achter. Van misselijkheid tot moeheid en van vocht vasthouden tot obstipatie. Het zijn de minder charmante klachten waar je als zwangere vrouw mee te maken krijgt. Geen goede stoelgang is erg vervelend en zorgt voor veel problemen. Heb jij last van obstipatie? Lees dan snel verder en leer hoe je hier het beste vanaf kunt komen.

Obstipatie en symptomen tijdens de zwangerschap

Obstipatie wordt gekenmerkt als een verstopping in de dikke darm. Een normale stoelgang is van groot belang voor je algehele gezondheid. Obstipatie herken je wanneer je al een lange tijd niet kunt poepen. Wanneer je langer dan twee dagen geen harde ontlasting hebt spreekt men al van obstipatie. Veel zwangere vrouwen hebben hier in mindere en meerdere mate last van. Wanneer je verstopt bent kunnen er ook veel andere symptomen optreden. Buikpijn is een typisch gevolg van obstipatie. Je darmen zitten verstopt en doen hard hun best om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hierdoor kun je last krijgen van buikpijn en buikkrampen. Wanneer je zwanger bent is het erg vervelend om last te krijgen van krampen omdat je nooit zeker bent van wat de oorzaak is. Blijven de krampen langer dan drie uur aanhouden of worden ze snel heftiger? Neem dan gelijk contact op met de huisarts.

Obstipatie wordt ook voor moeheid, prikkelbaarheid en hoofdpijnklachten. Een goede stoelgang is dus cruciaal voor jouw algehele gezondheid. Gelukkig kun je er veel aan doen om jouw stoelgang te verbeteren.

Oorzaken

De oorzaken van obstipatie kunnen verschillen. Het kan zijn dat je weinig vezelrijk voedsel gegeten hebt of te weinig gedronken hebt. Obstipatie komt bij zwangere vrouwen vaker voor omdat de hormoonhuishouding snel in disbalans kan zijn. Hormonen zijn erg belangrijk voor alle lichamelijke functies, ook de stoelgang. De hormoonbalans op orde te houden is dus sterk aan te raden. Gezond eten en genoeg bewegen kunnen hierbij helpen. Daarnaast is stress ook een belangrijke factor dat invloed heeft op de stoelgang. Door stress kan obstipatie ontstaan, zorg voor genoeg ontspanning en een vermindering van de stressfactoren voor een betere stoelgang.

Voedsel

Voedsel is de belangrijkste factor bij obstipatie. Het kan de oorzaak van de verstopping zijn, maar ook de oplossing. Vezelrijke voeding is belangrijk voor de beste stoelgang. Vezels stimuleren de stoelgang en maken de ontlasting soepel waardoor het beter door de darmen kan verplaatsen. Groente en fruit bevatten veel vezels en zijn daarnaast ook rijk aan vitamines en mineralen die bijdragen aan een gezonde stoelgang. Ook zijn bonen en peulvruchten sterk aan te raden voor een goede stoelgang. Deze bevatten eiwitten, maar zijn ook rijk aan vezels. Bruine bonen worden altijd beschouwd als het medicijn tegen obstipatie. De bonen hebben een krachtige werking en zitten vol vezels. Andere voedselbronnen die helpen bij obstipatie zijn pruimen, kwark en lijnzaadolie. Een gevarieerd dieet zorgt ervoor dat je genoeg vezels binnen krijgt en een goede stoelgang hebt. Het is daarom erg belangrijk om gezond te eten tijdens de zwangerschap. Dit is niet alleen goed voor de gezondheid en groei van jouw baby, maar helpt je ook om obstipatie te voorkomen.

Beweging

Voldoende bekweging is ook belangrijk voor een goede stoelgang. De darmbewegingen worden dan gestimuleerd en het eten kan zich makkelijker verplaatsen door de darmen. Een half uur per dag bewegen is al genoeg om in een goede conditie te blijven en een gezonde stoelgang te creëren. Ook speciale houdingsoefeningen kunnen de stoelgang verbeteren. Zwangerschapsyoga is daarom ook sterk aan te raden bij obstipatie problemen. Door de juiste houdingen en bewegingen komt niet alleen jouw lichaam tot ontspanning, maar stimuleert het ook de stoelgang. Stress speelt ook mee bij obstipatie en de ontspanningsoefeningen kunnen op deze manier ook een gunstig effect hebben op jouw stoelgang.

Alternatieve geneeswijzen

Medicatie zijn tijdens de zwangerschap een taboe. Medicatie is in een dosering voor volwassenen en kunnen gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind. Medicatie wordt daarom ook sterk afgeraden tijdens de zwangerschap. Ook medicatie om de obstipatie te verhelpen is daarom uitgesloten om te gebruiken. Wel zijn er alternatieve geneeswijzen die kunnen helpen. Etherische oliën kunnen een gunstig effect hebben op de stoelgang en zorgen voor ontspanning. Ook theeën die getrokken worden uit planten en kruiden met geneeskrachtige werkingen kunnen een goed alternatief zijn. Thee die de stoelgang stimuleert of die helpt om te ontspanning kunnen zeer krachtig werken. Zorg altijd wel dat je extra goed oplet of deze producten ook voor zwangere vrouwen veilig zijn. Wanneer je het niet zeker weet, doe dan altijd navraag bij de huisarts.

Huisarts

Blijf je last houden van obstipatie en lijkt niets te helpen? Neem dan contact op met de huisarts en zie wat hij/zij kan doen om jou te helpen. Wanneer je na een week nog steeds geen ontlasting hebt is het aan te raden om contact op te nemen. De huisarts kan dan een milde medicatie in de juiste dosering voorschrijven of alternatieven voorstellen.

Het is niets om je over te hoeven schamen als zwangere vrouw. Obstipatie komt bij veel zwangere vrouwen voor en is een typisch bijverschijnsel dat bij de zwangerschap hoort. Het is echter wel erg vervelend en je wilt er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Voedsel is de belangrijkste oorzaak van obstipatie, daarnaast is het ook de makkelijkste oplossing. Door vezelrijke producten te eten verhelp en voorkom je obstipatie. Bruine bonen, pruimen en kwark zijn perfecte producten om snel de obstipatie te verhelpen. Stress kan ook een belangrijke factor zijn waardoor jouw stoelgang niet optimaal is. Zorg voor genoeg ontspanning om de klachten te verhelpen. Genoeg bewegen is ook belangrijk voor de darmbewegingen. Een half uur per dag is al genoeg om te zorgen voor een gezonde stoelgang.