Vermoeid tijdens de zwangerschap

Vermoeidheid is iets dat bij bijna alle zwangere vrouwen opduikt in het eerste trimester en dat kan beginnen in de weken na bevruchting en inplanting. Meestal wordt het beter rond het begin van het tweede trimester en keert de vermoeidheid terug tijdens het derde trimester. Maar het varieert van zwangerschap tot zwangerschap.

Wat kun je doen tegen vermoeidheid tijdens de zwangerschap?

Denk eraan dat wanneer je moe bent als je zwanger bent, dit een signaal is van je lichaam dat je het rustiger aan moet doen. Dus luister naar je lichaam en rust. Deze tips kunnen je alvast wat op weg helpen:

Wanneer je voor de eerste keer moeder gaat worden, geniet dan van wat waarschijnlijk je laatste kans zal zijn gedurende lange tijd om lekker voor jezelf te zorgen zonder je daar schuldig over te voelen. Als je al kinderen hebt, dan zal je die focus moeten verdelen. Wat er ook van zij, dit is niet het moment om te streven naar een status van ‘supermama’. Dus als je moe bent, neem dan de nodige rust. De vaat kan later ook nog gedaan worden, en laat het stof onder en op kasten voor één keer maar eens zijn gang gaan. Kun je iemand anders je huis laten poetsen, des te beter! Bestel eventueel je boodschappen online, dat bespaart je al een vermoeiende trip naar de supermarkt. Als je zwanger bent en je voelt je moe, plan dan zeker niet te veel activiteiten in. Focus je eerder op het houden van middagdutjes en hangen in de sofa, het mag voor één keer…

Durf zeker iemand om hulp te vragen. Je zult de komende maanden zelf al genoeg ‘hefwerk’ moeten verrichten. Laat je partner weten hoe moe je je voelt en vraag hem of haar dat ze een (flink) handje toesteekt. Als familieleden of vrienden vragen dat ze iets kunnen doen, antwoord dan volmondig ja. Ze kunnen bijvoorbeeld je boodschappen gaan oppikken, waardoor jij misschien nog net genoeg energie hebt om een wandeling te maken (voor je in bed kruipt).

Het klinkt misschien logisch, maar als de vermoeidheid toeslaat tijdens je zwangerschap, slaap dan wat meer. Zelfs dat ene uurtje meer slaap als je zwanger bent, kan voor een wereld van verschil zorgen in de ochtend. Maar overdrijf ook niet, want te veel slaap kan net het tegenovergestelde effect hebben.

Chill wat meer. Voel je je moe op het einde van de dag? Relax dan ’s avonds, bij voorkeur met je voeten omhoog. En wacht zeker niet tot laat op de avond om helemaal plat te gaan. Als je voelt dat je lichaam het nodig heeft, twijfel dan geen seconde en rust. Als je zwanger bent, maar je kunt maar moeilijk de slaap vatten, probeer dan tenminste neer te liggen of probeer een korter dutje te doen. Indien je op je werk bent, is zo’n dutje misschien niet meteen een optie, maar je voeten wat omhoog leggen moet kunnen.

Omhels de luiaard binnenin je! Ben je zwanger en heb je al andere kinderen, dan is het duidelijk dat je extra vermoeid zult zijn. Het kan ook zijn dat de vermoeidheid minder opgemerkt wordt, omdat je al gewend bent aan het gevoel. Het is niet eenvoudig om van jezelf een prioriteit te maken wanneer er kinderen zijn die om je aandacht vragen. Maar probeer ze uit te leggen dat je moe bent en vraag ze om hulp, als hun leeftijd dat toelaat. Op die manier heb jij wat meer rust. Doe samen met hen rustige, leuke dingen zoals een gezelschapsspel spelen, lezen of een puzzel maken. Speel doktertje, waarbij jij de patiënt bent.

Probeer goed en voldoende te eten. Om je energieniveaus op peil te hebben heb je een constante aanvoer van brandstof nodig. Volg de richtlijnen die er zijn over voeding tijdens de zwangerschap, waarbij de focus ligt op gezonde energie-boosters. Wanneer je zwanger bent en je voelt je moe, dan moet je ervoor zorgen dat je voldoende calorieën binnenkrijgt, wat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan is wanneer je je misselijk voelt. Een gebalanceerd, gezond dieet is de sleutel tot een gezonde zwangerschap. Maar opgelet, laat je niet verleiden tot het smikkelen en smullen van tonnen chocolade of ander snoepgoed. Ze zullen even voor een boost zorgen, maar daarna komt de crash, waardoor de vermoeidheid nog erger zal zijn.

Eet vaak. Zoals vele andere symptomen tijdens een zwangerschap, kan vermoeidheid aangepakt worden door de ‘zes maaltijden oplossing’. Je bloedglucosespiegel moet op peil gehouden worden, waardoor je energieniveaus ook gebalanceerd zullen zijn. Sla dus zeker gaan maaltijden over en kies voor gezonde, frequente ‘mini-maaltijden’ en snacks.

Uiteraard moet je voldoende rusten, dat zeiden we eerder al. Maar ook voldoende bewegen is noodzakelijk. Het bed en de sofa zijn zeer aanlokkelijk, maar kunnen ook een vervelend kwaad worden. Maak eens een (korte) wandeling en snuif wat frisse lucht op, volg prenatale yogalessen of doe een lichte workout die je gewoon thuis kan doen. Je zult je minder moe voelen, maar ook gelukkiger door de endorfine, en bovendien ga je beter slapen. Ga gewoon niet te diep.

Wat veroorzaakt vermoeidheid tijdens de zwangerschap?

Zwangerschap is een beetje als het beklimmen van een berg of het lopen van een marathon zonder enige training, en dat met een loodzware rugzak. Met andere woorden: hard werken! Tijdens het eerste trimester steek je veel energie in het bouwen van een levensonderhoudssysteem voor je baby, namelijk de placenta. Tegelijkertijd is het metabolisme van je lichaam aanzienlijk gestegen, terwijl je bloedglucosespiegel en bloeddruk lager zijn. Een andere schuldige: al die gemoedswisselingen! De emotionele rollercoaster van een zwangerschap kan zorgen voor vermoeidheid.

Tegen het einde van het eerste trimester zal je lichaam de zware taak volbracht hebben van het aanmaken van de placenta en een beetje meer gewend geraken aan de hormonale en emotionele wijzigingen en wisselingen. Dit betekent dat het tweede trimester meestal een periode is van hernieuwde energieniveaus.

In het derde trimester keert de vermoeidheid van de vroege zwangerschap terug om zich te wraken. Dat is niet verrassend, want er zijn een aantal goede redenen waarom je moe bent. Je draagt immers al dat extra gewicht met je mee en dat kan zorgen voor vermoeidheid tijdens de zwangerschap. Tel daar nog rugpijn en slapeloze benen bij, en je hebt een dodelijke combinatie.

Bovendien zit je hoofd vol met ‘baby-dingen’: to-do lijstjes, babynamen, andere beslissingen die moeten genomen worden, … Dit alles kan je ook slaap en energie kosten. Voeg daar nog je job en eventueel andere kinderen bij, en je weet meteen waarom je je moe voelt tijdens je zwangerschap

Als tijdens je zwangerschap je vermoeidheid maar niet weggaat, wat je ook probeert, raadpleeg dan zeker een arts. Zeker wanneer er bijkomende symptomen de kop opsteken zoals kortademigheid, flauwvallen en duizeligheid. En als je je droevig of apathisch voelt, of je ervaar paniek of angst, dan kan het zijn dat je te kampen hebt met een prenatale depressie. Maar ook dit is een toestand waarbij een arts of andere specialist je zeker kan helpen.

Kan vermoeidheid tijdens mijn zwangerschap een invloed hebben op mijn baby?

Zwanger zijn en je moe voelen, is niet leuk en soms zwaar. Maar het heeft geen negatieve gevolgen voor je baby. Je lichaam is bezig met de zware taak van het ‘maken’ van een ander levend wezen, dus is het normaal dat je moe bent. Maar het zal het kleine mensje dat in je groeit niet aantasten.

Wanneer je je toch niet goed voelt bij de vermoeidheid tijdens je zwangerschap of je hebt andere vragen, aarzel dan zeker niet om een arts of andere specialist te raadplegen. Hij of zij kan de oorzaken van je vermoeidheid bepalen. Men kan bijvoorbeeld een bloedstaal nemen om te controleren dat je geen ijzertekort hebt, iets wat, indien het niet behandeld wordt, wel een invloed kan hebben op je baby. Gelukkig bestaan er hiertegen wel degelijk goede behandelingen.