Zwanger zijn en slecht slapen

Van de roze wolk kom je snel genoeg af wanneer je zwanger bent en de eerste nare symptomen om de hoek komen kijken. Van vermoeidheid, misselijkheid tot slecht slapen. Niets is zo vervelend als een slechte nachtrust. Je bent er de hele dag niet lekker van en wanneer dit lang aanhoud wordt het van kwaad tot erger. Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van een slecht slaapritme. Van niet in slaap kunnen komen, tot vaak wakker worden en nachtenlang wakker blijven. Het maakt niet uit of je moe bent of niet, de slaap vatten lukt maar niet. Dit is erg vervelend en heeft overal effect op. Je bent minder goed gehumeurd en nog meer vermoeid dan dat je al was. Waardoor komt het dat je slecht slaapt tijdens de zwangerschap en wat kun je er tegen doen?

Hormonen

Ja hoor, daar zijn de hormonen weer. Vrijwel elke klacht tijdens de zwangerschap is te herleiden naar de hormonen. Tijdens de zwangerschap slaan jouw hormonen letter op hol. Dit komt doordat jouw lichaam zich aanpast aan de kleine en het zo'n veilig mogelijke haven voor de baby wilt maken. Hormonen hebben overal direct effect op en wanneer de hormoonhuishouding in disbalans is merk je dat meteen. In veel gevallen kunnen de hormonen ervoor zorgen dat je slecht slaapt en niet in slaap komt. Om in slaap te kunnen vallen maak je lichaam het stofje melanine aan. Dit is een hormoon waardoor je in slaap valt. Wanneer jouw hormonen in disbalans zijn, kan het gebeuren dat dit stofje niet of weinig wordt aangemaakt. Hierdoor is het lastig om in slaap te vallen en lang te kunnen slapen. Helaas is er weinig aan te doen om dit op te lossen. Om jouw hormonen zo goed mogelijk in balans te houden is een gezond eet en leefpatroon erg belangrijk. Pak je rust wanneer het kan en als je overdag wel kunt slapen, pak dan een paar uur slaap overdag mee.

Houding

Jouw lichaam verandert en dat lichaam waar jij zo aangewend was geraakt is er niet meer. Een lekkere houding vinden om te kunnen slapen kan daarom lastig zijn. Ben je een buikslaper? Dan heb je het niet makkelijk. Nu je buik groeit is slapen op de buik niet meer mogelijk. Door een verkeerde houding kun je ook pijnklachten ontwikkelen. Het is daarom erg belangrijk om een fijne en goede houding te kiezen. Wanneer je last blijft houden kan een voedingskussen uitkomst bieden. Dit kussen is eigenlijk ontwikkeld om de baby in een fijne houding te helpen voor het voeden, maar is ook ideaal ter ondersteuning van de buik tijdens de zwangerschap. Op deze manier kun je toch nog comfortabel slapen. Veel vrouwen kunnen tijdens het laatste trimester lastig een fijne houding vinden en verkiezen zittend slapen in een comfortabele stoel. Blijft je toch last houden van pijn door jouw verkeerde houding tijdens het slapen? Ga dan langs bij een fysiotherapeut voor houdingsoefeningen en vindt een fijne houding zodat jij comfortabel kunt slapen.

Pijnklachten

Pijn is een van de voornaamste klachten waardoor je niet kunt slapen. Als zwangere vrouw komen er steeds meer pijntjes bij. Waar het begint bij een krampje hier en daar wordt het al gauw steeds erger na verloop van tijd. De pijn verlichten voor het slapen gaan is daarom erg belangrijk. Een warme douche of warm bad helpt niet alleen om te ontspannen voor het slapengaan, maar ook om de pijn te verlichten. Blijf in beweging om de pijn te verhelpen en leer ontspanningsoefeningen om de pijn te verlichten. Blijven de pijnklachten aanhouden? Dan is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Veel medicatie is uit den boze tijdens de zwangerschap en de dokter kan een juiste dosering van pijnstillers aanbevelen.

De baby is wakker

Hoe mooi en bijzonder is het om de eerste keer een schopje te voelen van de baby. Een teken van leven en van meer contact met jouw kleine baby. Maar hoe vervelend is het nu je kunt voelen dat de baby de hele nacht wakker is en aan het schoppen is. Veel vrouwen hebben hier last van en kunnen zo slecht slapen. Toch is het voor zowel de mama als de baby van groot belang om 's nachts te slapen. Op deze manier heeft de baby al een beter dag en nachtritme.

Gewichtstoename en vocht vasthouden

Door een snelle gewichtstoename tijdens de zwangerschap en het vasthouden van vocht kun je slecht gaan slapen. Je lichaam licht niet lekker meer en het vasthouden van vocht kan zeer gaan doen. Veel vrouwen houden 's nachts juist meer vocht vast en kunnen hierdoor wakker worden door de pijnen die hierbij gepaard gaan. Veel vrouwen houden vocht vast in hun benen. Het is daarom aan te raden om met de benen omhoog te slapen. Leg het liefst twee kussens op elkaar om daar de benen op te leggen. Op deze manier blijft het vocht niet in de benen zitten. Doordat je opeens veel zwaarder bent dan voorheen ligt je lichaam niet meer lekker en kan het lastig zijn om een comfortabele houding te vinden.

Voedsel

Kun je moeilijk in slaap komen? Dit kan aan jouw metabolisme liggen. Als jouw lichaam nog te hard bezig is met het verwerken van voedsel kun je vaak slecht slapen of vaker wakker worden. Het daarom aan te raden om na acht uur 's avonds niets meer te consumeren. Op deze manier heeft jouw lichaam genoeg tijd om het voedsel te verwerken en heb je geen hoge bloedsuikerspiegel wanneer je gaat slapen. Vermijdt echt zoete producten aan het einde van de dag. Deze geven veel energie en maken het lastig om in slaap te komen. Koffie is sterk af te raden tijdens de zwangerschap en veel vrouwen lusten spontaan geen koffie meer wanneer zij zwanger zijn. Blijf jij toch koffie drinken? Kies dan voor een cafeïnevrije variant. Cafeïne in alle producten moet vermeden worden. Dit is slecht voor de ontwikkeling van de baby en houdt jou ook nog eens wakker. Laat de cola bijvoorbeeld staan of kies voor een cafeïnevrije variant.

Medicatie en slaappillen

Medicatie en zwanger zijn gaan in veel gevallen niet samen. De pillen die jij slikt, krijgt de baby ook binnen. Het wordt daarom afgeraden om slaappillen te gebruiken tijdens de zwangerschap. Deze hoge concentratie helpt jou om in slaap te komen, maar is slecht voor de baby. Wel kun je met de huisarts overleggen of er andere opties of medicatie zijn. Natuurlijke alternatieven zijn soms de oplossing. Etherische oliën en thee kunnen de oplossing zijn. Zorg er wel voor dat je goed in de gaten houdt of deze producten ook voor zwangere vrouwen zijn. Weet je het niet zeker? Vraag dan eerst advies aan jouw huisarts.

 

Psychische klachten

Niet kunnen slapen tijdens de zwangerschap kan ook komen door psychische klachten. Niet alleen lichamelijk verandert er veel, maar ook mentaal komt er veel op je af. Veel extra spanning en angsten die ongunstig zijn voor jouw slaappatroon. Psychische klachten tijdens de zwangerschap kunnen komen door hormonen, maar moeten zeker niet onderschat worden. Kun je 's nachts niet in slaap komen omdat je maar blijft malen of angstig bent over de toekomst als moeder? Vraag dan op tijd hulp. Misschien is er een praatgroep in de buurt of kan een psycholoog jou helpen om de angsten te verminderen. Hierdoor kun je veel beter slapen en tot rust komen.

Niet kunnen slapen is erg vervelend, zeker wanneer je zwanger bent. Jouw lichaam vraagt veel van je en genoeg rust houden is cruciaal voor een gezonde zwangerschap voor moeder en kind. Kun je niet slapen? Zorg dat je weet wat de oorzaak is en kijk wat jouw opties zijn voor een goede nachtrust. De slapeloze nachten zijn er voor wanneer de baby er is, geniet nu nog maar van nachtenlang slapen.