Zwangerschapsdementie

Niets is zo vervelend als belangrijke dingen vergeten. Een verjaardag, een evenement of zelfs een taak voor het werk. De zwangerschap heeft niet alleen een extreme uitwerking op ons lichaam, maar net zo erg op ons mentale welzijn. Vergeetachtigheid komt ook veel voor bij zwangere vrouwen. Het heeft invloed op het hele dagelijks leven. Van het vergeten van de meest basale dingen tot het vergeten van belangrijke afspraken en plannen. Wat is zwangerschapsdementie precies en wat is er aan te doen?

Wat is zwangerschapsdementie?

De hormoonhuishouding van zwangere vrouwen slaat tijdens de zwangerschap helemaal op hol. Hierdoor kunnen verschillende klachten ontstaan, zowel fysieke als mentale klachten. Hormonen hebben namelijk invloed op alle activiteiten in jouw lichaam. Vergeetachtigheid is een typisch voorbeeld van een hormonale disbalans. Deze extreme vorm van vergeetachtigheid wordt ook wel dementie tijdens de zwangerschap genoemd. Dit is niet zoals de normale dementie, maar een tijdelijke vorm van vergeetachtigheid die aanhoud tijdens de zwangerschap. Het is normaal en veel vrouwen hebben hier tijdens hun zwangerschap last van.

De oorzaken

Zwangere vrouwen hebben een verhoogd gehalte progesteron in hun lichaam. Dit stofje heeft een remmende werking op de activiteit in de hersenen, hierdoor is het moeilijker om zaken te kunnen herinneren en op te slaan.

Daarnaast kan een tekort aan choline ook een negatieve werking hebben op jouw hersenactiviteit. Dit stofje is essentieel voor de geheugenvorming. Jouw baby heeft tijdens de zwangerschap veel van deze stof nodig voor de ontwikkeling van de hersenen. Het kan zijn dat doordat jouw baby veel van deze stof 'gebruikt', jij er mager bij komt te zitten. Gelukkig zit choline in veel voedingsmiddelen. Eet en drink genoeg melk, bonen, soja, eidooiers en citrusvruchten om jouw gehalte aan choline op een gezond level te houden.

Wanneer je weinig slaapt kun je ook moeite hebben met zaken onthouden. Veel zwangere vrouwen hebben last van gebroken nachten en slecht in slaap kunnen komen. Dit is voor veel vrouwen ook de oorzaak van dementie. Door moeheid is het lastig om alles te blijven onthouden. Een gezonde hoeveelheid slaap kan de vergeetachtigheid goed verlichten.

Zorg ook voor weinig stress. Wanneer er een kleintje komt kun je in jouw hoofd gaan malen over alles wat er nog geregeld moet worden. Door teveel druk en stress kun je belangrijke zaken vergeten en is het lastig om de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden.

Heb jij last van zwangerschapsdementie? Lees het lijstje met symptomen hieronder en zie of jouw vergeetachtigheid door de zwangerschap komt.

Symptomen zwangerschapsdementie

  • Vergeetachtigheid. Basale zaken eenvoudig vergeten en dingen niet lang kunnen onthouden.
  • Wazig gevoel in het hoofd. Jouw hoofd voelt alsof het vol met watten zit en alsof het vol zit voor extra informatie.
  • Spullen kwijtraken. Sleutels, portemonnee of andere belangrijke zaken 'zomaar' kwijtraken.
  • Te laat komen. Kom je vaak te laat op afspraken omdat je de tijd niet in de gaten had? Een typisch geval van een zwangerschapsbrein.
  • Snel mentaal vermoeid. Alles wordt al te snel te veel.

Wie krijgt er last van?

Veel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap last van dementie. Meestal begint dit vanaf het tweede trimester. Vrouwen die last hebben van veel druk en stress hebben meer kans om dementie tijdens de zwangerschap te ontwikkelen. Het is daarom noodzakelijk voor vrouwen om vanaf het begin van de zwangerschap al goed naar hun eigen lichaam te luisteren. Voorkom stressvolle situaties en neem je rust wanneer dat nodig is. Slecht eten is ook een factor waardoor dementie tijdens de zwangerschap sneller word ontwikkeld. Een slecht voedingspatroon kan zorgen voor tekorten waardoor bijvoorbeeld een te laag gehalte aan choline ontstaan. Zorg voor een gezond eetpatroon met genoeg verscheidenheid in producten. Op deze manier kun je een tekort aan choline voorkomen.

Tips
Het is belangrijk om te weten wat je kunt doen wanneer je last hebt van dementie tijdens de zwangerschap. Niemand vind het leuk om te laat te komen op belangrijke afspraken of belangrijke zaken te vergeten. Met een paar handige tips kun je zelfs met jouw zwangerschapsbrein alle zaken juist en op tijd afhandelen zonder te vergeten.
  • Plannen: de beste manier om zaken niet te vergeten is door goed te plannen. Plan jouw week een week vooruit en hang deze weekplanner zichtbaar op. Heb je belangrijke afspraken? Markeer deze dan duidelijk. Zorg dat je elke dag begint met een blik op de planner en zie wat er vandaag allemaal moet gebeuren. Op deze manier hoef je niet alles in jouw hoofd op te slaan, maar heb je gewoon een spiekbriefje.
  • Dubbele wekkers: een planner is niet altijd genoeg. Zet gelijk de belangrijke afspraken in jouw telefoon en maak er dubbele wekkers van. Zet de eerste wekker op zijn minst een half uur voordat je moet vertrekken. Zo heb je alle tijd en hoef je niet te haasten.
  • Vaste plekken: raak jij jouw spullen telkens kwijt? Kies dan voor vaste plekken voor spullen. Een bakje voor jouw sleutels en portemonnee en vaste plekken voor jouw tassen en andere paperassen die je vaker kwijtraakt. Door vaste plekken in te stellen, hoef je niet meer te zoeken.
  • Neem de tijd: voorkom stressvolle situaties en neem overal de tijd voor. Door te haasten heb je geen tijd om overzicht te houden en kun je snel dingen vergeten of kwijtraken. Je bent zwanger, doe rustig aan en neem de tijd.

Op het werk

Het is lastig om op kantoor last te hebben van een zwangerschapsbrein. Jouw normale werkritme is moeilijk vol te houden. Zorg er daarom voor dat jouw werkgever en collega's op de hoogte zijn van jouw klachten. Het is niks om je voor te moeten schamen. Wanneer zij niet op de hoogte zijn, zorgt dit alleen maar voor meer druk voor jou. Misschien is het handig om een afspraak met jouw werkgever te plannen en jouw kwaliteiten te bespreken. Wanneer je veel belangrijke zaken vergeet, is het misschien beter om de maanden voor jouw verlof een stapje achteruit te zetten. Misschien is er wel ander, minder intensief werk wat jij nu goed kunt uitvoeren. Stress en drukte werken averechts op jouw brein tijdens de zwangerschap. Zorg dat je niet te hard doorgaat, dit is slecht voor jou en voor de baby. Neem je rust en focus je op de zaken die je nu beter kunt doen op het werk.

Laat het weten

Je staat er niet alleen voor en bent niet de enige die hier last van heeft. Vergeetachtigheid kan onzekerheid met zich meebrengen, maar dat is nergens voor nodig. Dementie tijdens de zwangerschap is een echt probleem en mag niet als minderwaardig worden beschouwd. Zorg ervoor dat je erover praat en het de mensen om je heen laat weten. Wanneer je vaker een afspraak met iemand bent vergeten kan dat zorgen voor frustratie. Wanneer je duidelijk laat weten dat die niet opzettelijk is en dat het door jouw wazige brein komt, kan er heel wat frustratie gespaard worden. Laat ook jouw partner weten waar je mee kamt. De vergeetachtigheid heeft invloed op het dagelijks leven en misschien kan hij basale zaken nu beter uitvoeren. Hij/zij kan jou helpen met het onthouden van afspraken en rekening met je houden. Wanneer het bespreekbaar is zijn er meer oplossingen mogelijk.

Zwanger zijn is een unieke ervaring. Niet alleen verandert er veel in jouw lichaam, maar ook jouw brein krijgt heel wat te verduren. Vergeetachtigheid komt bij veel vrouwen voor en heeft een groot effect op het dagelijks leven. Dementie tijdens de zwangerchap is een tijdelijke vorm van extreme vergeetachtigheid en een wazig gevoel in het hoofd. Door stress te vermijden en gezond te eten kan de vergeetachtigheid verminderen. Zorg dat je het bespreekbaar maakt en maak genoeg lijstjes om al jouw taken goed te kunnen vervullen.