36 weken zwanger

Vanaf een zwangerschap van 36 weken heeft elke zwangere vrouw in Nederland zwangerschapsverlof. Dat is nodig, omdat de baby klaar is voor zijn geboorte; hij is ingedaald en ligt waarschijnlijk in achterhoofdsligging. De moeder houdt zich bezig met de laatste voorbereidingen. Ook is het belangrijk dat zij uitrust, zodat ze energie heeft voor haar bevalling, die nu elk moment kan komen.

36 weken zwanger: de bevalling kan elk moment komen

Gefeliciteerd, je hebt het gehaald. Het werken zit er bij een zwangerschap van 36 weken voor iedere zwangere vrouw op en het zwangerschapsverlof gaat van start. Nu kun je je bezig gaan houden met kleertjes wassen, flesjes kopen, de babykamer schoonmaken en wat je verder maar wilt. Alles kan en alles mag. Er is echter een ding wat je moet doen en dat is: voldoende rust nemen, zodat je goed uitgerust aan je bevalling kunt beginnen. Waarschijnlijk heb je daar, nu je zwanger bent, al vele verhalen over gehoord: over hoe zwaar het is, wat er allemaal mis kan gaan en over hoeveel pijn het doet. Stel jezelf gerust: je hoort altijd de meest erge verhalen, die ook nog eens worden aangedikt. Wist je dat er ook vrouwen zijn die zonder al teveel moeite en energie bevallen? Dat zijn echter degenen die het niet de moeite waard vinden om erover te vertellen. Het belangrijkste tijdens een bevalling is dat je zo rustig mogelijk blijft, zodat je de weeën zo goed mogelijk op kunt vangen. Heb je eenmaal voldoende ontsluiting en mag je gaan persen? Geef dan alles wat je nog in je hebt, gebruik je oerkracht om je baby eruit te krijgen. Hoe sneller hoe beter, want dan hoef je minder lang pijn te lijden. Je bevalling kan op het moment dat je 36 weken zwanger bent, echt elk moment gaan beginnen. Zet hem op!

Baby 36 weken in de zwangerschap: indaling en achterhoofdsligging

Je baby gaat waarschijnlijk, als je 36 weken zwanger bent, indalen of je baby is al ingedaald. Dat wil zeggen dat je baby naar beneden zakt tot aan je bekken. Met zijn hoofdje belandt hij tussen jouw bekkenbotten. De meeste baby’s gaan automatisch in deze achterhoofdsligging liggen. Dit is de perfecte houding voor de bevalling. Ligt je baby in stuitligging, met zijn kontje naar beneden, dan kan het zijn dat je baby met een keizersnede gehaald moet worden, hoewel er ook nog een manier is om je baby in de juiste houding te krijgen. Indaling kan ook nog op een later tijdstip plaatsvinden, bijvoorbeeld pas vlak voor de bevalling. Er is dus geen reden tot paniek als je baby nog niet is ingedaald. Je verloskundige of gynaecoloog houdt grondig in de gaten wanneer je baby is ingedaald en in welke houding je baby ligt. Ook bespreekt hij of zij dit met jou. Ondertussen kan je baby al zelfstandig ademhalen, is zijn bloedcirculatie in gang gezet, zijn immuunsysteem af en voelt het huidje van je baby glad en zacht aan, zodat jij straks heerlijk met hem kunt knuffelen.

De grootte van je baby bij 36 weken zwanger

Als je 36 weken zwanger bent is je baby 45 centimeter. Dat is de grootte van een papaja. Je baby weegt maar liefst 400 gram meer dan een week geleden, toen je 35 weken zwanger was, namelijk 2900 gram. Bedenk je dat deze grootte en gewicht slechts gemiddelden zijn. Het kan zijn dat jouw baby in verhouding een kleine baby is of juist een hele grote baby.

Moeder 36 weken in de zwangerschap: genieten van je zwangerschapsverlof en de laatste loodjes

Nu je eenmaal zwangerschapsverlof hebt, merk je dat je hier ook echt aan toe was, dat het nodig is. Doordat je nu vrij bent, kun je toegeven aan je rust en gemakkelijker omgaan met je zwangerschapsklachten.

Zwangerschapsklachten bij 36 weken zwanger

In het derde trimester van je zwangerschap steken de zwangerschapsklachten de kop op. Er ontstaan nieuwe klachten en de bestaande klachten verergeren zich. Deze klachten komen veel voor als je 36 weken zwanger bent.

  • Je slaapt slecht. Slapeloosheid tijdens zwangerschap komt veel voor, zeker in de laatste weken van je zwangerschap. Je dikke buik gaat nu pas echt in de weg zitten als je in bed ligt. Ook heb je steeds meer last van andere lichamelijke klachten, waardoor je geen lekkere slaaphouding kunt vinden en blijft woelen. Ondertussen malen er allerlei gedachtes door je hoofd: Hoe ga ik het vinden om moeder te zijn? Hoe ziet mijn baby eruit? Krijg ik hem er wel uit? Is de buikkramp die ik nu voel misschien een wee? Misschien voel jij je heel rustig, maar is het de onrust van je partner die jou uit je slaap houdt. Ook een partner van een zwangere vrouw kan kampen met angst en spanningen nu de bevalling en geboorte zo dichtbij komen. Praat met elkaar als dit het geval is. Ben jij zelf de onrustige in bed? Pak dan overdag wat extra rust. Misschien lukt slapen dan wel. Ook beweging en buitenlucht kan een slaapprobleem verminderen.
  • Je hebt last van lage rugpijn en/of pijn aan je bekken. Deze pijnen worden veroorzaakt door een verandering in je zwaartekracht en houding. Ze kunnen erg vervelend zijn. Verhelpen kun je ze helaas niet. Je kunt wel op je houding gaan letten: sta/zit niet te lang in een houding, sta/zit rechtop, wissel houdingen af en let erop dat je niet te abrupt bukt, tilt, in- en uit bed stapt. Probeer ook eens bekkenbodem spieren oefeningen. Heb je echt veel last? Ga dan naar een fysiotherapeut om raad vragen. Of vraag advies op je zwangerschapscursus.
  • Je moet vaak plassen. Dit probleem komt veel voor in de laatste weken van je zwangerschap. Zeker als je baby is ingedaald en je baarmoeder extra tegen je blaas gaat drukken.
  • Je hebt zwangerschapsincontinentie. Alsof je nog niet genoeg urine verliest tijdens al die keren op de wc. Tussendoor komt er ook nog te pas en te onpas plas tevoorschijn. Vooral op momenten dat je lacht, hoest of niest. Dit komt doordat er naast de druk op je blaas tijdens zwangerschap ook sprake is van een verslapping van je sluitspier.

Wat moet je doen bij 36 weken zwanger?

Waarschijnlijk weet je in dit stadium van je zwangerschap, als je 36 weken zwanger bent zelf heel goed wat je nog moet doen. Misschien heb je zelfs een lijstje gemaakt. Werk je lijstje af, maar doe dit in een rustig tempo met pauzes, zodat je ook voldoende tot rust komt. Plaats de dingen die echt nog moeten gebeuren bovenaan je lijstje. Wat ook nog kan als de baby er al is, noteer je onderaan je lijstje.

Tip van de week: Veel last van harde buiken? Neem rust

Harde buiken krijg je ter voorbereiding op je bevalling. Je baarmoeder trekt zich samen en dat voel jij als een harde buik, die gemiddeld een minuut duurt, maar ook langer aan kan houden. Anders dan bij een wee, doet een harde buik geen pijn. Een harde buik krijg je vooral bij inspanning of beweging. Eigenlijk is het een soort waarschuwing dat je op dat moment jezelf overbelast. Neem dus rust op het moment dat je in korte tijd veel harde buiken hebt. Ga even liggen, leg een warme kruik tegen je buik en/of doe een ademhalingsoefening. Heel vaak harde buiken, wel zes of meer per uur? Neem dan onmiddellijk rust en zoek contact op met je verloskundige.

spinner