Tweede trimester

Maand vier, vijf en zes van een zwangerschap vormen samen het 2e trimester. In dit middelste deel van de zwangerschap vindt de 20 weken echo plaats, heeft de moeder minder last van zwangerschapsklachten en begint haar buik te groeien, waardoor zwangerschapskleding nodig kan worden. De baby wordt vetter en begint steeds meer te bewegen.

Het 2e trimester: een rustige periode om van te genieten

De vierde, vijfde en zesde maand van je zwangerschap zijn samen het 2e trimester van je zwangerschap. Tijdens het 2e trimester van je zwangerschap is het tijd om te genieten en te ontspannen. De zwangerschapsklachten nemen af en je voelt nog niet veel stress voor de naderende bevalling en komst van je baby. Hierdoor voel je je over het algemeen vrij rustig in het 2e trimester van je zwangerschap. Het kan zelfs zo zijn dat je af en toe even vergeet dat je zwanger bent. Op het moment dat je buik begint te groeien en zwangerschapskleding noodzakelijk wordt, ben je weer herinnert aan je zwangerschap. Het kan ook zijn dat je al beweging in je buik gaat voelen, waardoor je maar al te goed beseft dat je zwanger bent. Maar hetgeen je tijdens het 2e trimester van je zwangerschap het meest doet beseffen dat je echt zwanger bent is de 20 weken echo. Deze vindt halverwege het 2e trimester plaats. Wat ook plaats kan gaan vinden vanaf het 2e trimester van je zwangerschap is een zwangerschapscursus, als je hiervoor hebt gekozen.

Baby in het 2e trimester: je baby groeit gestaag verder en is volop in beweging

Hoewel alle lichaamsdelen en organen van je baby al bijna allemaal in het eerste trimester van je zwangerschap zijn aangemaakt, verandert er toch nog veel met je baby in het 2e trimester van je zwangerschap.

  • Je baby krijgt testreceptoren en gaat om zich heen tasten bij 4 maanden zwangerschap. Je baby is hierdoor en door de toenemende coördinatie van zijn handen en voeten, volop in beweging, met zijn grote en kleine lichaamsdelen. Het kan zijn dat je dit in het 2e trimester gaat voelen; het kan ook zijn dat je je baby pas voelt bewegen als je in het 3e trimester bent beland.
  • Je baby gaat scherper en sneller horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Hij herkent je stem, opent zijn ogen en proeft wat jij hebt gegeten in de smaak van het vruchtwater.
  • Je baby’s gezicht wordt gedetailleerder: je baby krijgt oogleden, lippen, wenkbrauwen, oogharen en hoofdharen. Het hoofd van je baby is vanaf 5 maanden zwangerschap in de juiste verhouding ten opzicht van de armen en benen van je baby.
  • De testikels van een jongetje dalen in en de eierstokken van een meisje vormen miljoenen eitjes.
  • Je baby’s huid krijgt een rozere kleur, afkomstig van de bloedcellen onder de huid.
  • Je baby’s haar krijgt kleur.
  • De longen van je baby gaan oefenen met ademhalen. Dat houdt in: het inslikken en uitplassen van vruchtwater.
  • Je baby gaat steeds meer slapen. Hij slaapt al meer dan de helft van de dag.
  • Je baby krijgt een vetlaag bij 6 maanden zwangerschap. De eerder aangemaakte donslaag verdwijnt hierdoor langzaam. De vetlaag die steeds dikker wordt neemt de taak van het donshaar over: het beschermen tegen het vruchtwater. Straks, na de geboorte van je baby, gaat de vetlaag de baby warm houden. Aan het einde van het 2e trimester weegt je baby ongeveer 720 gram en heeft hij de grootte van een flinke krop sla: 33 centimeter.

Moeder in het 2e trimester: weinig zwangerschapsklachten en de 20 weken echo

Heerlijk om even wat minder last van klachten te hebben. Zo kun je lekker genieten van je zwangerschap en heerlijk ontspannen. Wat dacht je ervan om tijdens deze relaxte periode, een vakantie in te plannen om samen even lekker te genieten van jullie zwangerschap en om weg te dromen over de komst van jullie kindje. Je ziet in het 2e trimester van je zwangerschap al een buikje verschijnen, waardoor het soms al nodig wordt om zwangerschapskleding te gaan dragen. Je kunt in het 2e trimester last krijgen van gewichtstoename. Ook kan het zijn dat je al beweging in je buik begint te voelen als je in het 2e trimester van je zwangerschap zit. Halverwege het 2e trimester ga je naar je verloskundige of naar het ziekenhuis voor de 20 weken echo. Daarin krijg je het volgende uitgebreid te zien en te horen.

  • Of alles klopt aan je baby: is alles aanwezig aan je baby en werkt het?
  • Of er afwijkingen zijn aan je baby.
  • Wat het geslacht is van je baby, als je dit wilt weten.

De 20 weken echo is een mijlpaal, iets om naar uit te kijken, maar houdt er ook rekening mee dat er iets mis kan zijn met je baby, waardoor je met pijn en verdriet naar huis terug kunt keren. Ga nooit alleen naar een echo, zodat er altijd iemand bij je is om je te steunen, mocht het nodig zijn.

Zwangerschapsklachten van het 2e trimester

In het 2e trimester heb je minder last van zwangerschapsklachten dan in het 1e en 3e trimester. Je hebt veelal last van lichtere klachten. Het kan wel zijn, dat door de groei van je buik je zwaartekracht en houding verandert: je buik gaat naar buiten staan en je rug naar voren. Hierdoor kan het zijn dat je last krijgt van lichamelijke klachten in het 2e trimester. Ook je huid kan veranderen door de rek die erop komt te staan en pigmentkleuring. Ook door de extra druk op je aderen en door hormonen kun je last krijgen van klachten. Dit zijn de meest voorkomende klachten van het 2e trimester.

Wat moet je doen in het 2e trimester?

Hoewel het 2e trimester veelal wordt benoemd als een rustige periode zijn er toch ook dingen die je kunt of zelfs moet doen.

  • Je bezoekt de verloskundigenpraktijk of de gynaecoloog. Dat doe je in het 2e trimester van je zwangerschap meestal maandelijks.
  • De combinatietest laten plaatsvinden, als je hiervoor hebt gekozen. Hieruit blijkt onder andere of je kans maakt op een kindje met het syndroom van Down.
  • De 20 weken echo laten plaatsvinden.
  • Jezelf aanmelden voor een zwangerschapscursus. Deze starten veelal tussen de 24 en 28 weken zwangerschap.
  • Een pretecho inplannen.
  • Op vliegvakantie gaan.
  • Shoppen voor je babyuitzet
  • Een babynaam/ babynamen verzinnen voor je baby.
  • Veel water drinken.
  • In beweging blijven.
  • Wat vaker rust nemen als je lichaam hierom vraagt.

Auteur: Redactie MamaLove

spinner